sobota, 18 września 2010

III temat



„Prawdziwy katolik”

Wprowadzenie Główne:
            Dane statystyczne mówią o polskim katolicyzmie, że obejmuje 90% mieszkańców na­szego kraju. Jednakże ta imponująca cyfra w niewielkim stopniu przekłada się na poglądy
i sposób życia. Katolicki Uniwersytet Lubelski w ubiegłym roku zorganizował sympozjum na temat polskiego katolicyzmu pod hasłem: „Słaby, mierny ale wierny - katolik w Polsce dzi­siaj”. Zastanówmy się co to znaczy być prawdziwym katolikiem.

Sekwencja pierwsza

Wprowadzenie 1:
            Pewien młody proboszcz miał przejąć parafię. Po przybyciu na miejsce pyta poprzedni­ka: „Jacy są ci wierni?”. „Źli ludzie ale dobrzy katolicy” - odpowiada idący na emeryturę dusz­pasterz.

Aktywizacja 1
            Chcę abyśmy zapoznały/li się z fragmentem pewnego pamiętnika. Osoba prowadząca rozdaje każdemu z uczestników tekst (załącznik 01: PrzemysleniaKatolika.doc) bądź prosi wybrane osoby o przeczytanie na głos poszczególnych części.

Oczekiwane zachowanie:
Uczestnicy zapoznają się z treścią tekstu.

Pytania do refleksji:
Jakie emocje odczuwasz po zapoznaniu się z tymi zapiskami?
Jakich argumentów użyłabyś / użyłbyś dowodząc niestosowność postępowania grupy skinów, hierarchy kościelnego, młodej modelki?
Czy jakieś zdania z Pisma Św. przychodzą ci na myśl w kontekście przytoczonych sytuacji? Jeżeli tak, to jakie?


Puenta 1:
            Nie wystarczy być ochrzczonym, urodzić się i wzrastać w kraju o tradycji katolickiej, ba piastować
urzędy i godności kościelne aby być wolnym od błędów, być przykładnym katoli­kiem.
            Nasz katolicyzm życia codziennego winien być nieustannie poddawany osądowi Bożego Słowa: „Żywe bowiem jest słowo Boże, skuteczne i ostrzejsze niż wszelki miecz obosieczny, przenikające aż do rozdzielenia duszy i ducha, stawów i szpiku, zdolne osądzić pragnienia
i myśli serca” (Hbr 4, 12).


Sekwencja druga

Wprowadzenie 2:
            W seminarium duchownym Redemptoris Mater w Warszawie znajduje się ciekawe pomieszczenie. W jego części centralnej umieszczone zostało tabernakulum w którym przechowywany jest Najświętszy Sakrament oraz Księga Pisma Świętego. Pozostała część sali wypełniona została siedzeniami przypominającymi tron królewski.
            Każdego tygodnia mieszkańcy przychodzą aby wspólnie przez dwie godziny studiować Pismo Święte zasiadając na tychże miejscach: czytają poszczególne księgi, medytują, piszą no­tatki, zestawiają ze sobą różne biblijne fragmenty.
            Sala warszawskiego seminarium poprzez swój wystrój wyraża naukę Soboru Watykań­skiego II o czci wobec Słowa Bożego równą czci oddawanej Postaciom Eucharystycznym oraz przypomina wywodzącą się z tradycji judaistycznej prawdę o tym, że czytanie Pisma Świętego jest czynnością uprzywilejowaną, królewską. Czytając i medytując nad Słowem Bożym dostę­pujemy królewskiego przywileju obcowania z Bożą mądrością i mocą.

Aktywizacja 2:
            Prowadzący rozkłada na stole kartki z cytatami (Załącznik 02: SlowoBoze.doc) po czym zachęca: „Sprawdźmy co księgi Nowego Testamentu mówią nam o znaczeniu Słowa Boże­go”. Osoby wybierają cytat i czytają go głośno.
            Po odczytaniu wszystkich karteczek prowadzący podaje zagadnienie do którego dopaso­wywane są określone karteczki:

Słowo Boże ma moc:
Słowo Boże domaga się zaangażowania słuchaczy:
Słowo Boże jest słowem prawdy:
Słowo Boże naraża na odrzucenie i prześladowanie:
Słowo Boże wymaga odwagi w głoszeniu Go:
Słowo Boże ma w sobie mądrość, mądry jest ten, kto Je przyjmuje:

Oczekiwane zachowanie:
Uczestnicy kolejno odczytują głośno wybrany przez siebie cytat. Po odczytaniu wszyst­kich cytatów, uczestnicy przyporządkowują odpowiednie karteczki do zapowiedzianych wcześniej kategorii.

Pytania do refleksji:
Co uświadomiłaś/eś sobie podczas tego ćwiczenia?
Jaki cytat najbardziej cię poruszył?
Do czego czujesz się zachęcona/y po tym ćwiczeniu?

Puenta 2:
Św. Ireneusz wołał z zachwytem: „Poznaj swoją godność chrześcijaninie – jesteś Chrystusem!” Istotnie przez chrzest zostaliśmy wszczepieni w Jezusa Chrystusa i tak jak On  spełniamy władzę królewską, prorocką i kapłańską wobec tego świata.
Jeżeli będziesz regularnie konfrontować swoje życie z Pismem Świętym unikniesz bycia głupim królem, fałszywym prorokiem, nieczystym kapłanem.

Sekwencja trzecia

Wprowadzenie 3:
            Anonimowy autor zapisał, iż we współczesnym świecie człowiek wierzący jest jedyną Biblią, którą świat może jeszcze czytać. Zastanówmy się co zrobić aby być codziennie otwartą księgą Ewangelii dla naszych bliźnich.

Aktywizacja 3:
            Prowadzący ogłasza konkurs. Ma zostać przygotowany plakat reklamowy na temat: „Dobry katolik żyje Ewangelią” Plakat ma zawierać oryginalne hasło oraz element gra­ficzny.
            Zależnie od sytuacji grupy może być najpierw przeprowadzona selekcja pomysłów i wy­konanie najtrafniejszego zdaniem uczestników jednego plakatu. Można podzielić grupę na mniejsze grupki, które przygotują własny plakat po czym dokonać prezentacji prac i ich omówienia.
            Gotową, zwycięską pracę można zamieścić we wspólnotowej gazetce przy kościele.

Przykładowa praca w załączniku 03: ZyjEwangelia.pdf

Oczekiwane zachowanie:
Uczestnicy dzielą się wymyślonymi przez siebie hasłami typu: „Pij mleko – będziesz wielki! Żyj Ewangelią – będziesz święty!”, „Dobry katolik – każdy to wie czyta codziennie EWANGELIĘ!”
Po wyborze najlepszego ich zdaniem hasła przystępują do plastycznej realizacji pomy­słu. Można do pracy użyć rozmaitych technik np. wydzieranka z kolorowego papieru, kolaż wykonany z rozmaitych przedmiotów, wycinanka z kolorowych pism itp.
Kiedy prace są już gotowe uczestnicy robią ekspozycję i omawiają plakaty zwracając przy tym uwagę na hasło (czy jest „chwytliwe”, radosne, czy zachęca, czy daje się łatwo zapamiętać), trafność elementu graficznego (czy motyw „współgra” z hasłem) oraz ogólne wrażenia estetyczne (czy praca wykonana schludnie, kolorystyka itd.).


Pytania do refleksji:
Na ile uczestnictwo w tym konkursie zachęciło mnie do poważniejszego traktowania Słowa Bożego w codzienności?
Komu chciałabym/chciałbym zaprezentować nasz plakat?


Puenta 3:
            Nasze twórcze działanie podsumujmy krótką modlitwą:
Uwielbiam Cię Boże w Twoim słowie!
Niech mnie przenika i przemienia Jego moc.
Uczyń ze mnie otwartą księgę z której moi bliźni będą mogli wyczytać
miłość jaką obdarzasz każde stworzenie,
pocieszenie w smutku i rozpaczy,
właściwy kierunek w chwili zagubienia,
zachętę podczas zwątpienia. Amen



Puenta końcowa:
            Wydaje się, że w świadomości przeciętnego polaka słowo katolik kojarzy się z osobą, która:
·         boi się samodzielnie myśleć – bezkrytycznie przyjmuje poglądy biskupów;
·         jest zacofana - ma ograniczone doktryną horyzonty;
·         poniosła klęskę w życiu – chwyta się „brzytwy” jaką daje wiara religijna.

Tymczasem prawdziwy katolik:
·         nie ma kompleksów - jest królem, prorokiem i kapłanem na mocy chrztu;
·         jest otwarty w myśleniu - ma przywilej obcowania z PRAWDĄ ABSOLUTNĄ
i prawdziwą mądrością jaką zawiera Słowo Boże i korzysta z niego;
·         jest prawdziwym zwycięzcą życiowym – umie rozsądzić sprawy Boskie i ludzkie, zna swoje miejsce obecne i ostateczne przeznaczenie.
            Warto być prawdziwym katolikiem!

Zadanie domowe:
            Przygotować tekst osobistej modlitwy zawierającej elementy:
a)     podziwu i dziękczynienia Bogu za Jego słowo zawarte w Piśmie Świętym
b)    przeproszenia za brak wierności w realizowaniu wskazań Ewangelii za związane z tym zgorszenia
c)     prośby o wytrwałość w czytaniu i rozważaniu Pisma Świętego oraz konsekwencji w postępowaniu zgodnym z Ewangelią mimo własnej słabości i szyderstw otoczenia.


Załączniki:
01. PrzemysleniaKatolika.doc
02. SlowoBoze.doc
03. ZyjEwangelia.pdf

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz