Temat
2: „Najważniejsze pytania”
Wprowadzenie Główne:
Każdy
człowiek nosi w sobie różnego rodzaju pytania. Zwykle dzielimy je na mądre i
głupie. Za takim zabiegiem kryje się powierzchowność, wygoda, brak umiejętności
wysłuchania do końca, gdyż jak głosi porzekadło: „Nie ma głupich pytań, są
tylko głupie odpowiedzi”.
Sekwencja pierwsza
Wprowadzenie 1:
Pośród
rozmaitych pytań, które przechodzą przez ludzką głowę są takie, które
wykraczają poza ramy ziemskiego życia. Niezależnie od tego czy ktoś określa
siebie jako osobę wierzącą, agnostyka, ateistę stawia sobie takie lub podobne pytania:
Co ze mną będzie po
śmierci? Dlaczego cierpi tylu ludzi? Jak „wygrać” własne życie? Czy jest Ktoś
lub Coś ponad człowiekiem? Czy jestem dziełem ślepego przypadku?
Wszystkie
one odnoszą się do czegoś lub Kogoś umykającego ludzkiemu oglądowi. Dotyczą
Boga.
Spróbujmy
zapisać kilka takich pytań, każde na osobnej karteczce.
Aktywizacja 1
Uczestnicy
otrzymują karteczki (samoprzylepne, jeżeli później będą przyklejane na tablicy)
na których zapisują po jednym pytaniu. Następnie zapisane pytania zostają
ułożone na stole i losowo odczytane.
Oczekiwane zachowanie:
Uczestnicy piszą pytania typu: Czy każdy człowiek będzie zbawiony? Dlaczego
jest tyle niesprawiedliwości na świecie? itp.
Pytania do refleksji:
Czy napotkałaś/eś na jakieś trudności w pisaniu swoich
pytań?
Czy zauważyłaś/eś aby tego typu pytania były stawiane w
programach telewizyjnych? Jeżeli tak, w jakich?
Czy tego typu pytania są stawiane podczas spotkań
rodzinnych?
Na ile odpowiedzi na takie pytania są obecne w kazaniach i
homiliach w kościele? - wartości podaj procentowo.
Puenta 1:
Zauważmy,
że zapisane przez nas pytania ostatecznie odnoszą się do Boga, pytają bowiem o
coś co przekracza ramy doczesności. Jesteśmy teologami! Więcej, każdy człowiek
jest swoistym teologiem kiedy stawia pytania o Boga i szuka na nie odpowiedzi
nie wyłączając z tej grupy „zawodowych” teologów zajmujących się tymi
zagadnieniami poprzez uprawianie naukowych dyscypliny teologicznych.
Sekwencja druga
Wprowadzenie 2:
Teologia
jest nauką zajmującą się naszymi pytaniami w sposób zdyscyplinowany,
uporządkowany, logiczny. W swoich badaniach opiera się na Bożym Objawieniu zawartym
w Piśmie Świętym i Tradycji Kościoła.
Spróbujmy
przyporządkować nasze pytania do poszczególnych traktatów teologicznych.
Aktywizacja 2:
Na
stole/tablicy są rozmieszczone karty z nazwami traktatów teologicznych.
Uczestnicy pod nimi umieszczają swoje pytania zgodnie z dziedziną, której
dotyczą.
- O Bogu Stworzycielu
- O Chrystusie
- O Duchu Świętym
- O Kościele
- O Człowieku
- O rzeczach ostatecznych
- O moralności chrześcijańskiej
Oczekiwane zachowanie:
Uczestnicy układają bądź
przyklejają pytania pod tabliczką z określoną dziedziną teologii: np.: „Czy jest
czyściec?” - O rzeczach ostatecznych, „kto może udzielić chrztu?” - O Kościele
itd.
Pytania do refleksji:
Które z pytań nie napisanych przez ciebie wzbudza twoje
zainteresowanie tak, że chcesz poznać na nie odpowiedź?
Zauważ z której dziedziny pytań jest najwięcej. Jak myślisz,
dlaczego?
Puenta 2:
Wydaje się, że w naszym XXI
wieku słowa: wiara, religia i tematy z nimi związane tchną nudą, są nikomu i do
niczego niepotrzebne. Tymczasem nasze pytania ukazują, iż każdy wiek musi
znaleźć na nie swoją odpowiedź. Ucieczka od nich może doprowadzić do
wyjałowienia i zaniku kultury, do unicestwienia człowieczeństwa.
Sekwencja trzecia
Wprowadzenie 3:
Pośród
różnych pytań, które Jezus zadaje apostołom jest również i takie: „A wy za kogo
mnie uważacie?” To pytanie wydaje się być szczególnie aktualne również w
naszych czasach. Spróbujmy zadać je poszczególnym księgom Nowego Testamentu.
Jakiego Jezusa te Księgi nam ukazują?
Aktywizacja 3:
Uczestnicy
zapoznają się z krótkimi streszczeniami poszczególnych ksiąg rozłożonymi na
stole po czym odczytują je na głos.
Prowadzący wypisuje na tablicy określenia: król, sługa,
Drugi Adam, Syn Boży, pocieszyciel wierzących, niosący pokój, dający radość,
przebaczający, Arcykapłan, chroniący przed upadkiem, zwycięzca.
Następnie
chętne osoby tworzą pomnik Jezusa z wykorzystaniem odpowiednich rekwizytów:
Jezus – KRÓL: korona, berło, płaszcz królewski (1 os.)
Jezus – SŁUGA: miednica, prześcieradło (2 os.: umywanie nóg)
Jezus - „DRUGI ADAM”: jabłko, krzyż (bez pasyjki!)
Jezus – SYN BOŻY: biała alba (2 os.: gest adoracji)
Jezus – POCIESZYCIEL WIERZĄCYCH: chusteczki do nosa (2 os.:
pocieszenie, otarcie łez)
Jezus – DAJĄCY RADOŚĆ: tekturowe słoneczka – uśmieszki
Jezus – PRZEBACZAJĄCY: (2 os.: gest przyjęcia syna
marnotrawnego przez ojca)
Jezus – ARCYKAPŁAN: rogata czapka arcykapłana, gest
wzniesionych do góry rąk
Jezus – NIOSĄCY POKÓJ: gałązki oliwne (1 os.: rozdaje
gałązki – symbol pokoju)
Jezus – CHRONIĄCY PRZED UPADKIEM: (2 os.: podtrzymanie
upadającego)
Jezus – ZWYCIĘZCA: duży złoty medal, puchar.
Należy
zwrócić uwagę na to, iż pomnik charakteryzuje się przybraniem pewnej pozy i
zastygnięciu w bezruchu w odróżnieniu od gry pantomimicznej w której
dopuszczalny jest ruch. Nie jest konieczne przestawienie wszystkich pomników.
Oczekiwane zachowanie:
Chętni uczestnicy przybierają
kolejno odpowiednią pozę z pomocą rekwizytów wyrażając określenia osoby Jezusa.
Pozostali uczestnicy oglądają kolejne pomniki. Mogą przy tym komentować
poszczególne pomniki.
Pytania do refleksji:
Które z przedstawień Jezusa jest mi szczególnie bliskie?
Z którym przedstawieniem Jezusa trudno mi się zgodzić?
Dlaczego?
O jakim Jezusie chciałbym/chciałabym opowiedzieć moim:
dorosłym dzieciom, wnukom, współmałżonkowi, prezenterowi telewizyjnemu?
Puenta 3:
W jednej z
ballad religijnych znajdują się takie oto słowa:
„Mój Bóg jak
drżący słowik w garści,
a nie ogarną Go
wszechświaty.
Oddechem gasi
gwiazdozbiory,
a drży pod
tchnieniem mym jak kwiaty.
Mój Bóg wykuwa
słowem wieki,
a chwila rani go
jak mieczem.
Mój Bóg straszliwy
i daleki,
a bliski jak
płaczące dziecię”.
/„Mój Bóg” sł. W.
Bąk, muz. L. Trześniewski/
Myślę, że powyższe
strofy doskonale podsumowują nasze chrystologiczne poszukiwania.
Puenta końcowa:
Kaznodzieja domu papieskiego
Giafranco Ravasi w jednym ze swoich wywiadów wyraził ogromną radość z tego, że
prowadząca zadała mu pytanie nie o kolejny skandal związany z duchownymi, nie o
potrzebę nowych porządków na Watykanie i w kościele katolickim lecz zapytała go
o Jezusa. Jakże często to najważniejsze pytanie ginie pod stosem pytań
powierzchownych i błahych. A właśnie od odpowiedzi na to pytanie zależy cała reszta.
Zadanie domowe:
W klimacie
modlitwy sformułuj na piśmie krótką (tzn. na 1 stronę A4) wypowiedź na temat:
„Mój Jezus” ukazującą twój osobisty obraz osoby Jezusa.
Załączniki:
1. JezusPisma.pdf
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz