Drodzy
podarowuję Wam bardzo już wysłużoną konferencję napisaną do potrzeb misji
ludowej (ewangelizacyjnej) w 2001 roku, którą prowadziłem razem z Ks. Andrzej
S. CPPS i ks. Marcinem R CPPS. Była głoszona w wielu parafiach i miejscach
w całej Polsce. Na obecną chwilę powinna być jeszcze uzupełniona o zjawisko
niesamowitego wpływy wychowawczego mediów, które jakby odbierają władzę
formacyjną rodzinie szkole, czy Kościołowi.
Myślę, że w
obecnej sytuacji, której znajduje się edukacja polska i nauczyciele warto
docenić pracę nauczyciela w sensie jego wynagrodzenia, ale równocześnie
przypomnieć o jego tożsamości i celach do których został powołany. Człowiek to
nie tylko intelekt i ciało, lecz także sfera duchowa, która ma być formowana. I
to jest prawda o człowieku. Pomijając, czy umniejszając którąś z tych sfer
ludzkich nie żyjemy w prawdzie o człowieku i nie formujemy go właściwie, do
prawdziwego szczęścia. Dlatego zachęcam do zapoznania się z tą konferencją.
Z
uszanowaniem dla wszystkich moich nauczycieli i wychowawców oraz z
modlitwą:
Ks. Bogusław
Witkowski CPPS
Konferencja dla
nauczycieli.
RODZINA SZKOŁA KOŚCIÓŁ
Rodzice
pierwszymi wychowawcami
"A zatem ci wszyscy,
którzy w społeczeństwie stoją na czele szkolnictwa, nie powinni nigdy zapomnieć,
że rodzice zostali ustanowieni przez samego Boga pierwszymi i głównymi
wychowawcami dzieci, i że ich prawo jest niezbywalne”.(Jan Paweł II, Adhortacja
Familiaris Consortio 40)
"Rodzice, ponieważ dali życie dzieciom, w najwyższym stopniu są
obowiązani do wychowania potomstwa i dlatego muszą być uznani za pierwszych i
głównych jego wychowawców."(DWCH 3).
Współpraca ze szkołą
"Jednakże
dopełnieniem praw rodziców jest spoczywająca na nich poważna powinność
głębokiego zaangażowania się w nawiązanie serdecznego i czynnego kontaktu z
nauczycielami i kierownictwem szkoły."(Jan Paweł II Adhortacja Tamże...) Rola
Kościoła
"Rodzina
potrzebuje również szczególnej pomocy duszpasterzy, którym nie wolno zapomnieć,
że rodzice mają nienaruszalne prawo do powierzenia dzieci wspólnocie
kościelnej". Tamże..)
TRZY ZADANIA
NAUCZYCIELI I WYCHOWAWCÓW
1. Służba Prawdzie
"Nauczyciel, bez względu
na okoliczności, ma obowiązek głoszenia i bronienia prawdy w
nauce."(Kodeks Etyki Nauczycielskiej...s. 17.)
"Nauczyciel zapoznający się z najnowszymi osiągnięciami w nauce
powinien
odnosić się do nich z umiarem, krytycyzmem oraz odpowiedzialnością, wprowadzając do swojej pracy tylko te innowacje, które służą realizacji celu, jakim, jest pozytywny rozwój moralny, duchowy, intelektualny i fizyczny ucznia oraz studenta." (Tamże...)
odnosić się do nich z umiarem, krytycyzmem oraz odpowiedzialnością, wprowadzając do swojej pracy tylko te innowacje, które służą realizacji celu, jakim, jest pozytywny rozwój moralny, duchowy, intelektualny i fizyczny ucznia oraz studenta." (Tamże...)
"Nauczyciel w swojej pracy nie może być
podporządkowany obowiązującej w państwie ideologii."(Tamże.,. s. 20)
"Powołaniem każdego
uniwersytetu jest służba Prawdzie: jej odkrywanie i przekazywanie innym
"(Jezus Chrystus Wczoraj, dziś i na wieki. (Przemówienie na spotkaniu z
okazji 600-lecia wydziału teologicznego UJ. s.147.)
"Człowiek ma żywą świadomość, iż Prawda jest poza
i "ponad" nim samym. Człowiek nie tworzy Prawdy, ale ona sama się
przed nim odsłania, gdy jej szuka wytrwale.
Poznanie Prawdy rodzi jedyną w swym rodzaju duchową radość" (Tamże...)
"Nie wystarcza bowiem troska o logiczną, formalną poprawność
procesu myślenia. Czynności umysłu muszą być koniecznie włączone w duchowy
klimat niezbędnych cnót moralnych, jak szczerość, odwaga, pokora i uczciwość
oraz autentyczna troska o człowieka. Dzięki wrażliwości moralnej zachowana
zostaje bardzo istotna dla nauki więź pomiędzy Prawda a Dobrem. ...Relatywizm etyczny oraz
postawy czysto utylitarne stanowią zagrożenie nie tylko dla nauki, ale wprost
dla człowieka i dla społeczeństwa. (Tamże...s.
148)
2. Wychowanie
"Nauczyciel powinien stanowić wzór
osobowości prawej i szlachetnej, wrażliwej i odpowiedzialnej, o postawie
otwartej na drugiego człowieka." (Kodeks Etyki Nauczycielskiej...zasady
ogólne nr 1. s.9).
"Nauczyciel stoi na staży realizacji
chrześcijańskich wartości moralnych, uczy i wychowuje własną postawą i
przykładem"(Tamże...nr 6). Pamiętamy, że wykład poucza a przykład pociąga.
"Nauczyciel wychowuje w szacunku dla każdego życia ludzkiego, we
wszystkich fazach jego rozwoju, od poczęcia po naturalny kres"(Tamże...nr
10).
"Moralnym obowiązkiem
nauczyciela jest sumienne i rzetelne wykonywanie swych zadań dydaktycznych i wychowawczych."(Tamże...s.l5).
"Nauczyciel powinien wprowadzać uczniów
we właściwie pojęty etos pracy - kształtować zrozumienie jej wartości i zamiłowanie
do niej."(Tamże...s. 19).
Wychowanie do bycia człowiekiem.
Wychowanie zdąża do kształtowania osoby
ludzkiej w kierunku jej celu ostatecznego, a równocześnie dla dobra
społeczności, których człowiek jest członkiem (...)do harmonijnego
rozwijania wrodzonych właściwości fizycznych, moralnych i intelektualnych, do
zdobywania stopniowo coraz doskonalszego zmysłu odpowiedzialności(...)i
osiąganiu prawdziwej wolności"(DWCH 1)
Cel
wychowania wg Piusa XI w encyklice „Divini illius Magistri”. Prawda, że
człowiek jest grzeszny.
"Celem wychowania chrześcijańskiego
jest współdziałanie człowieka z łaską nad urobieniem doskonałego
chrześcijanina... naśladującego Chrystusa i żyjącego Jego mocą sakramentalną.
Prawda o grzechu pierworodnym uzasadnia bliżej ten cel, wskazując na istniejące
rozdarcie w naturze ludzkiej, skłócenie jej namiętności, osłabienie rozumu i
skłonność do złego. Łaska wiec Chrystusa leczy zranioną naturę człowieka, a
konieczna z nią współpraca uświęca i udoskonala człowieka..."(II Synod Plenarny...s.211).
3.Praca nad sobą
"Powinnością moralną nauczyciela jest stałe
podnoszenie swych kwalifikacji zawodowych."(Kodeks Etyki...s. 10).
11
Polski Synod Plenarny w dokumencie roboczym o wychowaniu we współczesnej
sytuacji Kościoła ( s.212-213 ) mówi o źródłach wychowania chrześcijańskiego.
Są nimi: Pismo św. i Tradycja Kościoła, Urząd Nauczycielski Kościoła,
który służy słowu Bożemu, Liturgia Kościoła, która jest spotkaniem z
żywym Chrystusem i Formacja Apostolska życie po chrześcijańsku wg Słowa
Bożego.
So źródeł wychowania powinni sięgać nauczyciele, "napełniać
się nimi "i
przyjmować
we własne życie. Przykład życia po chrześcijańsku, czerpanie z Liturgii i życie
wg Słowa Bożego to najlepszy model wychowawczy dla dzieci i studentów.
Jan Paweł II
podczas spotkania na UJ 8.06.1997 r. mówił o takich wzorach nauczycieli jak Jan
z Kęt, Stanisław Kazimierczyk, Szymon z Lipnicy, Ladysław z Gielniowa, i
inni... Jest także grono licznych profesorów uczących Papieża, którzy ubogacali
go wielkością swego ducha: Stanisław Pigoń, Stefan Kołaczkowski, Kazimierz
Wyka, Kazimierz Nietsch, Zenon Klemensiewicz.
Oprócz
pracy nad podnoszeniem swych kwalifikacji zawodowych , równolegle musi iść
praca nad urabianiem ducha nauczyciela.
Wychowywać do Chrystusa ( na wzór Chrystusa) Patrzymy na dzisiejsze czytania
liturgiczne. Ef 4,11
On tj. Bóg
ustanowił Was nauczycielami, a więc powołał. PO CO? " dla przysposobienia
świętych ... celem budowania Ciała Chrystusowego"(Ef 4,12)" aż
dojdziemy do pełnego poznania Syna Bożego, do człowieka doskonałego, do miary
wielkości wg pełni Chrystusa"(Ef 4,13) Chciałbym zaakcentować dwa życzenia
św. Pawła: "Aż dojdziemy do człowieka doskonałego..." W
wychowaniu prowadzić każdego jak się da do rozwoju pod każdym względem, "celem
budowania Ciała Chrystusowego" tzn. budowania społeczności, narodu ,
rodziny, praca nad wychowaniem ma wymiar społeczny. J 14,3-11.
"Znacie drogę dokąd Ja idę?"
Znacie metodę Jezusa cel do szczęścia, klucz do Prawdy i Życia? "Ja jestem drogą
Prawdą i
Życiem. Nikt nie przychodzi do Ojca inaczej jak tylko przeze Mnie". Jaka
jest DROGA JEZUSA? JEGO DROGA TO MIŁOŚĆ! I też taką drogę proponuje On dla
wszystkich nauczycieli i wychowawców. Kochać uczniów i wychowywać do Miłości.
Cechy
Jezusowej Miłości:
- Widzieć
Jezusa
- Kochać
wszystkich
- Kochać
pierwszym
- Kochać
do końca
(Rozwinąć i dać doświadczenie widzieć Jezusa i kochać w uczniach) Amen.
05.04.2001 Lubaczów Ks. Bogusław Witkowski
CPPS
Bibliografia
1. Kodeks Etyki Nauczycielskiej, Polskie Towarzystwo
Nauczycieli, Ząbki 1997 (Z przedmowy. Przy
opracowaniu Kodeksu korzystano z "Powinności nauczyciela "Ks.
G. Piramowicza, "Dialogów
Pedagogium" O. B. Kryszkiewicza, "O duszy
nauczycielstwa" J.
W. Dawida, homilii do nauczycieli i wychowawców wygłoszonych
przez Prymasa Polski kardynała Stefana Wyszyńskiego, listów i encyklik
papieży Pawia VI i Jana Pawia II, Powszechnej
Deklaracji Praw Człowieka i Obywatela ONZ ,oraz literatury naukowej poświęconej
etyce zawodowej".
W przedmowie do III wydania czytamy: "Radosnym
wydarzeniem w historii Polskiego Towarzystwa Nauczycieli jest aprobata Kodeksu
przez Ojca Świętego Jana Pawia II wyrażona na piśmie 1 czerwca 1996 r".
Kodeks Etyki Nauczycielskiej. ..s.6-7))
2.Dokumenty Soborowe, Deklaracja o Wychowaniu chrześcijańskim
3. II Polski Synod Plenarny , Teksty Robocze, Pallotmum,
Poznań-Warszawa 1991
4. Wychowanie Katolickie w
szkole i w domu, w: E. Mitek
,Wrocław 1996
5. Jezus Chrystus wczoraj,
dziś i na wieki, Przemówienia z Pielgrzymki Apostolskiej Ojca Świętego do
Polski w 1997 roku, KAI, Ząbki 1997
6.Jan Paweł II Nauczanie Papieskie 11,1
1979, Pallotinum-Poznań 1990. 7.Jan Paweł II
,Adhortacja Apostolska - Familiaris
consortio- O zadaniach rodziny Chrześcijańskiej w świecie współczesnym,
Rzym 1991,n.36-40.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz