III temat formacyjny rok 2009/2010 dla animatorów
Swarzewo
- Miłość wznosi (modlitwa) -
Słowo Życia: „Wszystko, co uczyniliście jednemu z
tych braci moich najmniejszych, Mnieście uczynili” (Mt 25,40)
Rozważanie wspólne: Mt 25, 31-46
Po rozważeniu ducha ubóstwa, czyli miłości, która jest komunią, rozważamy
temat miłości, która promieniuje, czyli apostolstwo. Dziś pogłębiamy temat
miłości, która wznosi.
Pismo św. i teologia.
1.Czym jest modlitwa?
Jest rozmową, dialogiem z Bogiem, w którym powinniśmy pozwolić najpierw
mówić Panu Bogu. W tym dialogu także
ważnym jest, byśmy sami mogli się wypowiedzieć i być pewni, że bóg nas wysłucha
jeśli taka jest jego Wola.
- Na początku
dobrej modlitwy potrzeba uświadomić sobie obecność Boga, że On Jest, że jest Osobą, i że mnie osobiście
słucha.
- Warto sobie
przypomnieć, że Bóg nas stworzył na swój obraz i podobieństwo.[1] Jako
obraz Boga staje
na modlitwie przed Stwórcą. Człowiek może uciekać przed modlitwą,
może nie przychodzić do Boga, lecz wtedy staje się mniej człowiekiem, mniej
sobą. Przecież wyszedłem z „rąk” Boga i na modlitwie wracam do Niego czując się
jak przysłowiowa ryba w wodzie, jak dziecko przy matce.
- Jaka może być modlitwa w sensie negatywnym?
a. ilościowa
b.
faryzejska(faryzeusz i celnik)
c.
egoistyczna(szukam tylko przeżyć uczuciowych)
d. niewłaściwa-
bez gotowości Woli Bożej(Jesus w Ogrójcu)
e.
pogańska(„zmusić” bóstwo do pełnienia woli człowieka).
2.Teraz
chciałbym otworzyć Pismo św. I tam szukać odpowiedzi na temat: Czym jest
modlitwa? Jak dobrze się modlić?
a.
Mt 6,14-15 mówi o niezbędnym warunku, który trzeba
spełnić stając na modlitwie, by ona była prawdziwą. Chodzi o przebaczenie tym,
którzy nas zranili, chodzi o przebaczenie sobie, Bogu…
b.
Mt 7,7-11 pokazuje sposób na osiągniecie skuteczności
modlitwy i zachęca do nadziei słowami: proście, szukajcie, kołaczcie.
c.
J 4, 23 mówi, że prawdziwa modlitwa to modlitwa serca,
w Duchu i Prawdzie. To modlitwa w Duchu św. – Żywej Wodzie.
d.
J 16, 23-25 mówi, że modlitwa w Imię Jezusa to moc
przeogromna. „Do tej pory o nic nie prosiliście w Imię Moje: proście a
otrzymacie, aby radość wasza była pełna”
(J 16, 24).
e.
Łk 11,1-4 Modlitwa Ojcze nasz uczy, że Bóg w naszym
życiu ma być na pierwszym
Miejscu („Bądź Wola Twoja…”) a potem nasze sprawy(„Chleba naszego
powszedniego daj nam dzisiaj…”).
„I odpuść nam nasze winy…” człowiek jako popękany i pobrudzony grzechem
obraz Boga prosi o renowację „Ojcze zbaw nas od złego…” – nasze życie jest
walką ze złem i złym. Czy jestem przygotowany do tej walki? Do zwyciężania w
pokusach (próbach). W spotkaniu ze złem bez modlitwy przegrywam.
f.
Dz 4,31 mówią jakie są owoce stałego przebywania na
modlitwie: Przyjecie Ducha
św. I Jego Darów (Ducha Mądrości, Ducha Odwagi, Pokoju, Radości…).
g.
Mk 2 1-12 Znaczenie modlitwy wstawienniczej. Tu
chciałbym zatrzymać się chwilę dłużej. Posłuchajmy: „I przyszli do Niego z
paralitykiem, którego niosło czterech. Nie mogąc z powodu tłumu przenieść go do
Niego, odkryli dach nad miejscem, gdzie Jezus się znajdował, i przez otwór
spuścili nosze, na których leżał paralityk. Jezus widząc ich wiarę, rzekł do
paralityka: <<Dziecko, odpuszczone są twoje grzechy>>”.
Możemy pytać, dlaczego taka kolejność? Przecież koledzy paralityka
pragnęli jego fizycznego uzdrowienia z choroby, a nie z jakichś tam grzechów.
Przez te kolejność Jezus pokazuje istotę Swojej misji tu na ziemi. On przyszedł
tutaj, aby uwolnić człowieka od grzechu, aby go uzdrowić wewnętrznie i
zjednoczyć z Bogiem. I dlatego najważniejszy dar to: rozgrzeszenie, uwolnienie
od tego wszystkiego, co odłącza nas od Pana Boga. Najważniejsze jest Królestwo
Boże, ono ma być przyjęte. Jeśli przy tym spotkaniu z Jezusem zwracamy się do
Niego z głęboką wiarą i autentyczną modlitwą
mogą dokonywać się też cuda(uzdrowienia ciała z nieuleczalnej choroby)[2]. I
tak stało się w tej scenie z Jezusem.
3.Teraz chciałbym powiedzieć jeszcze kilka słów o wierze. Zagraża nam
jako ochrzczonym i zapracowanym ludziom powierzchowna wiara, która polegać może
na unikaniu grzechów. Wiara w ujęciu Chrystusa, obejmuje całego człowieka, całe
jego życie, jego wolę, rozum, uczucia, działania i doznania. W takim ujęciu
składa się jak mówi Ks. E. Rogowski z trzech czynników, z faktu, że :
1.
Bóg Jest(nie
wolno się na tym czynniku zatrzymać, lecz rozwijać swoją wiarę w kierunku
zaufania Bogu i posłuszeństwa wierze). Jk 2,19 mówi: ”Wierzysz, że jest jeden
Bóg? Słusznie czynisz- lecz i złe duchy wierzą i drżą”.
2.
Zawierzenia Bogu
(nadziei zbawienia) Mt 15,21-28 (kobieta kananejska).
3.
Posłuszeństwa[3] Jk 2,14-19(„Wiara
bez uczynków martwa jest…”).
Autentycznie i głęboko wierzyć oznacza nie tylko mieć świadomość
obecności Boga, ale także Bogu zaufać, zaufać w Jego słowa i wg tych słów
postępować. Oto dojrzała wiara.
Wierzyć, w ujęciu A. Frossarda to: „Uczyć się myśleć jak Bóg. Akt wiary
jest aktem nieustraszonym, najwyższą odwagą duszy, która… woła:<< Dzisiaj
wychodzę z siebie, by już więcej nie wrócić!>>”.[4]
Jest zależność pomiędzy wiarą a modlitwą. Jeśli prawdziwie wierzę to
otwieram się na głębie modlitwy. Jeśli modlę się autentycznie nie po
faryzejsku, to umacniam wiarę.
2.Katechizm Kościoła Katolickiego (KKK)
Zob. KKK 307,
KKK435, KKK520, KKK 728, KKK 764,
„Świeccy, jako
poświeceni Chrystusowi i namaszczeni Duchem Świętym, w przedziwny sposób są
powołani i przygotowani do tego, aby rodziły się w nich zawsze coraz obfitsze
owoce Ducha. Wszystkie bowiem ich uczynki, modlitwy i apostolskie
przedsięwzięcia, Zycie małżeńskie i rodzinne, codzienna praca, wypoczynek ducha
i ciała, jeśli odbywają się w Duchu, a nawet utrapienia życia, jeśli cierpliwie
są znoszone, stają się duchowymi ofiarami, miłymi Bogu przez Jezusa Chrystusa;
ofiary te składane są zbożnie Ojcu w eucharystycznym obrzędzie wraz z Ofiarą
Ciała Pańskiego. W ten sposób i ludzie
świeccy, jako zbożnie działający wszędzie czciciele Boga, sam świat Jemu poświęcają” KKK 901 !!!
4. Św. Kasper del Bufalo
- Do ks. Adriano M. Tarulli – Offida
„Niech Ksiądz ufa
w zasługi Przenajdroższej Krwi Jezusa Chrystusa, dozna Ksiądz z tego powodu
wielkiego dobra” (List 402)
-Do księdza LUIGIEGO SANTINELLI – Serra S. Quirico
Wiwat Krew Jezusa Chrystusa
Piszę w pośpiechu parę słów, aby
ponownie wyrazić mój szczery szacunek i sympatię do Księdza. Cieszę się, że
pamięta Ksiądz o mnie w Świętej Ofierze i za taką miłość jestem i zawsze będę
wdzięczny.
Św. Kasper pisze o wyjeździe do
Tolentino.
„Niech modlitwy pozostaną
nieprzerwane oraz niech Ksiądz nie ustaje w odwadze poprzez łaski Drogocennej
Krwi Jezusa Chrystusa.” ( List 223) 26 września 1819
5.Wnioski istotne dla nas.
1.
-Modlitwa:
a. Starać
się modlić zawsze przez bycie jak Jezus. Jesteśmy Nim kiedy kochamy.
b. Modlić
się zawsze ofiarując Bogu nasze
czynności i prace codzienne z Tobą i „dla Ciebie, Jezu”
c. Znaleźć
czas na modlitwę
d. Modlitwa
ma mieć naczelne miejsce (zarezerwowane) w ciągu dnia
e. Wycisz
się przed modlitwą
f. Powtarzaj
często jak Jezus: „Abba Ojcze”. (<<Wchodzimy w serce Boga przez tę modlitwę
>>)
2.
Medytacja:
a. Przed
medytacją zamknij oczy i skup się
b. Czytaj
ze spokojem fragmenty Pisma św. i książki z dobrych duchowości
c.
Kiedy Duch św. Tobie rozpocznie dialog wewnętrzny
zamknij książkę i rozmawiaj z Bogiem, z serca do serca, Adoruj Go, Dziękuj Mu,
Pytaj Go, Przepraszaj i Proś o każdą Łaskę.
3.
-Źródłem
życia zewnętrznego jest życie intymne z Bogiem, jest bycie tylko z Bogiem.
4.
-Nasza
miłość do Boga wzrasta w miarę Miłości do braci. I Miłość do braci wzrasta w
miarę mojej Miłości i jedności z Bogiem.
x.bw
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz