Konferencja Episkopatu Polski na 379.
Zebraniu plenarnym w dniu 8 czerwca przyjęła „Wytyczne pastoralne do adhortacji
Amoris Laetitia”. Biskupi podkreślają potrzebę służby narzeczonym, małżonkom i
rodzinom oraz osobom żyjącym w związkach nieregularnych wedle proponowanych
przez papieża Franciszka kryteriów duszpasterskich jakimi są: przyjęcie,
towarzyszenie, rozeznawanie i integracja. Dokument nie podejmuje kwestii
komunii świętej dla osób żyjących w związkach niesakramentalnych.
„Z należną uwagą i staraniem przyjmujemy
posynodalną adhortację apostolską papieża Franciszka „Amorislaetitia”,
która jest wyrazem jego zatroskania o zdrową kondycję miłości małżeńskiej w
rodzinie” – piszą polscy biskupi.
Dokument składa się z czterech części. W
pierwszej są ukazane zasadnicze akcenty nauczania papieża Franciszka w
kontekście poprzednich papieży. „Wśród wcześniejszych dokumentów programowych
należy wymienić Humanae vitae Pawła VI, 101, Reconcilliatio et
poenitentia, Veritatis splendor Jana Pawła II oraz Deus caritas estiSacramentumcaritatisBenedykta
XVI” – czytamy w dokumencie.
W drugim rozdziale zatytułowanym „Radość miłości
w małżeństwie i rodzinie”, biskupi przypominają m. in. bogate doświadczenia
Kościoła w Polsce w duszpasterstwie narzeczonych, małżonków i rodzin.
Wyjaśniają także kryteria duszpasterskie papieża Franciszka jakimi są: przyjęcie, towarzyszenie,
rozeznawanie i integracja.
rozeznawanie i integracja.
Trzeci rozdział dokumentu wskazuje nowe impulsy w
posłudze duszpasterskiej narzeczonych, małżonków oraz osób, które znalazły się
w sytuacjach trudnych i nieregularnych.„W
duszpasterstwie narzeczonych trzeba pomóc młodym ludziom w odkryciu wartości i
bogactwa małżeństwa. Trzeba przypomnieć o znaczeniu cnót, zwłaszcza czystości,
która jest warunkiem autentycznego rozwoju oblubieńczej miłości” – czytamy
w dokumencie.
Biskupi
przypominają, że „pełne miłości spojrzenie i wsparcie należy okazać osobom,
które zostały opuszczone lub opuściły współmałżonka, ale obecnie podejmują
starania, aby do sakramentalnego współmałżonka powrócić, trwając w miłości,
wierności i modlitwie”. Wyjaśniają, że „zrozumienie
należy też okazywać wiernym, którzy po rozpadzie małżeństwa sakramentalnego
zawarły nowy związek, ze względu na istniejącą przeszkodę poprzedniego węzła
małżeńskiego jedynie cywilny, ale starają się prowadzić życie chrześcijańskie,
w wierze wychowując swoje dzieci, a spragnione pełnego uczestnictwa w
sakramencie Eucharystii podejmują decyzję życia w relacji
bratersko-siostrzanej”.
Czwarty rozdział jest zatytułowany „Wezwanie do
pastoralnego rozeznania i logika integracji w świetle VIII rozdziału
Amorislaetitia”. Biskupi wskazują, iż papież Franciszek zwraca uwagę na
„niezliczoną różnorodność sytuacji” w jakich znajdują się osoby, które
rozwiodły się i zawarły ponowny związek cywilny. W trosce o ich dobro duchowe
konieczne jest rzetelne rozeznanie ich sytuacji, biorąc pod uwagę fakt, że
stopień odpowiedzialności nie jest taki sam za każdym razem. „Papież Franciszek
mówi – jest to jeden z centralnych aspektów Amorislaetitia – o
potrzebie odniesienia normy ogólnej do konkretnych osób i ich szczegółowych
sytuacji. W ten sposób rozwija myśl Jana
Pawła II, który wskazywał na potrzebę uwzględnienia złożoności sytuacji
wiernych rozwiedzionych, żyjących w nowych związkach cywilnych (por. FC 84 §2)”
– czytamy w dokumencie.
Biskupi podkreślają, że rozeznawania konkretnych
sytuacji „powinno najpierw prowadzić do udzielenia na drodze kościelnego
procesu sądowego odpowiedzi na pytanie, czy można stwierdzić nieważność
pierwszego związku małżeńskiego”. Jednak „w sytuacji, gdy prawomocnym wyrokiem
orzeczone zostanie, iż nieważność nie może zostać stwierdzona, należy
kontynuować rozeznanie o charakterze duszpasterskim”. Biskupi dodają, że
„podjęte rozeznanie może prowadzić do różnych, coraz głębszych form integracji
ze wspólnotą kościelną. Powinno ono mieć formę indywidualnego i konsekwentnego,
długotrwałego kierownictwa duchowego”. Ponadto biskupi podkreślają, że „kierownik duchowy powinien mieć przede
wszystkim to na względzie, aby pomóc zainteresowanej osobie, w jej trudnej i
skomplikowanej sytuacji, postępować na drodze wiary we wspólnocie Kościoła”.
Na zakończenie biskupi piszą, że konieczne jest
wypracowanie nowego Dyrektorium Duszpasterstwa Rodzin dla Kościoła w Polsce. „W
oparciu o nie można będzie przygotować diecezjalne, względnie metropolitalne
instrukcje wykonawcze oraz powołać do życia ośrodki służby małżeństwu i
rodzinie. Równocześnie należy wypracować program i określić kształt
przygotowania księży do podejmowania drogi towarzyszenia wiernym i rozeznawania
ich konkretnych sytuacji. Pasterską posługę musimy naznaczyć bliskością,
spojrzeniem pełnym szacunku i współczucia, które jednocześnie leczą, wyzwalają
i zachęcają do dojrzewania w życiu chrześcijańskim” – wskazują biskupi.
BP KEP
Zo. http://episkopat.pl/biskupi-potrzeba-sluzby-malzenstwu-i-rodzinie-oraz-osobom-w-zwiazkach-niesakramentalnych/11.06.2018/
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz