TEMAT IX
Miesiąc: MAJ 2017
BŁOGOSŁAWIENI, KTÓRZY CIERPIĄ
PRZEŚLADOWANIE DLA SPRAWIEDLIWOŚCI, ALBOWIEM DO NICH NALEŻY KRÓLESTWO
NIEBIESKIE (Mt 5,10)
W końcu to błogosławieństwo, które nas wiele kosztuje, a mianowicie: Błogosławieni jesteście, gdy /ludzie/ wam
urągają i prześladują was, i gdy z mego powodu mówią kłamliwie wszystko złe na
was. Cieszcie się i radujcie, albowiem wasza nagroda wielka jest w niebie.
Niestety, a może i dobrze, bo jest to łaska od Pana Boga, że także i
dzisiaj mamy wiele okazji, aby na nas spełniło się to błogosławieństwo. W
świecie relatywizmu i własnej wizji Boga, w świecie zmaterializowanym, do
którego nie pasują ci, którzy są wierni Ewangelii i tradycji Kościoła, nie mogą
liczyć na powszechną akceptację. Są często uważani za ludzi nienormalnych,
nieumiejących zintegrować się ze społeczeństwem. Są czasem wyśmiewani, a czasem
piętnowani. Są też izolowani od innych nawet we własnych rodzinach. Np. jeśli
ktoś w przypadku choroby osoby bliskiej myśli nie tylko o pomocy fizycznej,
lekarstwach i innych potrzebnych rzeczach materialnych, ale śmie jeszcze
zatroszczyć się o duszę chorego, jeśli wspomni o pojednaniu, o Bogu i
sakramentach świętych, to jest odrzucany, jako ten, kto niepokoi chorego. A czy
Jezus nie pozostawił nam np. sakramentu chorych, aby wesprzeć chorego, aby
odpuścić mu grzechy, a nawet czasem uzdrowić z fizycznych dolegliwości? Czy w
przypadku osoby u kresu życia nie jest ważne pojednanie z Bogiem i zbawienie,
nawet jeśli jej życie było pełne niepokojów? Czy współczesny człowiek tego nie
rozumie? Zatem starajmy się przyjąć do własnego życia choćby jedno z
błogosławieństw i nie bójmy się przykrych konsekwencji ze strony otaczających
nas osób, aby móc kiedyś cieszyć się szczęściem razem ze świętymi w niebie na
wieczność.
Z
przeprowadzonych przez mnie rekolekcji dla „Rodzin i wszystkich” – Dom Misyjny Swarzewo
– 2016 r.:
Kochani. Czyż nie zachwyca nas geniusz Boga, który
przez usta Jezusa Chrystusa w kilku zdaniach potrafi przekazać nam wszystko, co
tak naprawdę jest nam w życiu potrzebne, aby wiedzieć jak żyć, żeby Bogu się
podobać i osiągnąć życie wieczne? Ostatnie z ośmiu Błogosławieństw zaś ma
podwójne znaczenie. Jedno to jest to, co bezpośrednio jest napisane, które
uwalnia nas od poczucia rozpaczy, gdy z powodu wiary, nic się nie układa i nic
na to nie można poradzić. A drugie znaczenie, to można by powiedzieć, że jest
sprawdzianem autentyczności naszej wiary w Jezusa Chrystusa, który zawsze był i
jest znakiem sprzeciwu dla tych, którzy chcieliby wybrać własną drogę, własne
kryterium wartości sprzeczne z tym, czego naucza Bóg.
Sam Jezus Chrystus dostąpił w najwyższym stopniu
tego błogosławieństwa, którego nauczał. Tak wielkiej wrogości ze strony ludzi
zwiedzionych przez szatana nie doświadczył żaden człowiek, choć wielu świętych
również oddało życie za wiarę. Wyjątkowość Jezusa zaś głównie polega na tym, że
tylko On jeden nie zrobił nic złego, nie popełnił ani jednego grzechu, a został
fałszywie oskarżony, wyszydzony, odrzucony, skatowany i zabity, przy czym z ust
Jego nie padło ani jedno słowo skargi, czy oskarżenia, lub pragnienia odwetu.
Wręcz przeciwnie,
o swych oprawcach mówi do Ojca: Ojcze, przebacz im, bo nie
wiedzą co czynią (Łk 23,34).
Jezus, to nasz Nauczyciel, Mistrz i Przewodnik w
wierze. Dlatego to właśnie On jest podstawą więzi miłości i miłosierdzia w
relacjach międzyludzkich; więzi łączących człowieka z Bogiem. Jezus też jest
podstawą więzi życia małżeńskiego, rodzinnego, które jest przecież szczególnym
rodzajem relacji międzyludzkich realizujących powołanie człowieka do miłości i
prokreacji, aby ludzie byli szczęśliwi i zapełniali ziemię.
Proszę, pomyślcie Wy, którzy żyjecie w związkach
małżeńskich, w rodzinach założonych przez Was, czy byłyby konflikty między
wami, kłótnie, spory, gdyby każdy z was był gotowy jak Jezus, w ciszy, z pokorą
przyjąć drugich i oddać wszystko co ma, dla ich dobra, jednocześnie modląc się
za nich? Gdyby wasza miłość była bezwarunkowa, bez granic na wzór Jezusa
Chrystusa?
Jeśli ktoś chce pogłębić temat tej bezgranicznej
miłości ofiarnej z przyjęciem wszelkiej niesprawiedliwości, to proszę, aby
obejrzał sobie film Pasja. Najlepiej
nie od razu, ale korzystając z możliwości jakie dają nagrania na płytach CD lub
Internet.
Niestety. Nasza ludzka natura została skażona
grzechem pierworodnym i stąd niejednokrotnie łatwiej nam dążyć do tego, co złe,
niż do tego, co dobre.
Warto też zwrócić uwagę na aktualność 8-mego
błogosławieństwa w odniesieniu do współczesnego świata, gdzie wielu
chrześcijan, a w tym katolików, tak beztrosko, z pełną akceptacją otoczenia,
przekracza przykazania Boże, a szczególnie szóste przykazanie, tak, jakby nic
się nie stało.
Ci zaś, którzy choć w delikatny sposób zwracają
uwagę na popełniany grzech, na krzywdę opuszczonych, a wręcz wyrzuconych mężów
lub żon, którym bezkarnie odbiera się dzieci, cały dorobek życia i uniemożliwia
wypełnienie przysięgi małżeńskiej, niszcząc naturalne więzi rodzinne, są
wykreślani z życia przez nowe grzeszne związki, oczerniani, odrzucani… Na
szczęście u nas w Polsce nie dopuszcza się zbrodni, choć i niestety czasem i to
się zdarza. Jak widać, choć od czasów Jezusa i Jana Chrzciciela minęło ok. 2000
lat, to w ludzkich sercach, umysłach; w ludzkiej naturze skażonej grzechem,
mimo chrztu świętego, niewiele się zmieniło. Zatem nadzieja tylko w Jezusie
Chrystusie, w Jego odkupieniu, w Jego bezgranicznej Miłości Miłosiernej.
Szczególnie warto i można z niej korzystać właśnie w tym roku, nadzwyczajnego
jubileuszu miłosierdzia, ogłoszonego przez papieża Franciszka, który właśnie
trwa aż do niedzieli Chrystusa Króla Wszechświata, czyli w tym roku do dnia 20
listopada, a więc jeszcze sporo czasu nam zostało, na korzystanie ze
szczególnych łask dla siebie i dla innych, oraz do świadczenia miłosierdzia
wszędzie tam, gdzie będziemy, gdzie aktualnie jesteśmy.
Trzeba wciąż pamiętać o tym skażeniu ludzkiej
natury, aby nie myśleć, że to, co myślimy, czujemy, nasze reakcje są właściwe i
można się nimi kierować, by być szczęśliwymi. Aby nie myśleć, jak to wmawia nam
współczesny świat, że Kościół nas ogranicza, że to średniowiecze, że trzeba nam
wyzwolenia spod jego nauki, aby być tzw., trendy, aby nazywać się człowiekiem
światłym.
Trzeba pamiętać, że to nikt inny, jak tylko Jezus
Chrystus jest światłością świata, jak sam to powiedział.
Myśląc kategoriami techniki, można zauważyć, że nikt
nie napisze lepszej instrukcji obsługi danego produktu, jak konstruktor, jak
producent.
Podobnie jest z człowiekiem. Nikt nie napisze „lepszej
instrukcji obsługi”, osoby ludzkiej, jak jej Stwórca, Bóg Ojciec, który tak umiłował stworzony przez siebie świat,
że Syna Swego Jednorodzonego dał, aby każdy, kto w Niego wierzy, miał życie
wieczne. Zatem kontynuując nauczanie Jezusa z Kazania na Górze, przyjmijmy słowa Jezusa skierowane wówczas do
uczniów, a więc do Was, którzy jesteście na rekolekcjach właśnie po to, aby
słuchać nauki Jezusa i wprowadzać ją w życie codzienne i do mnie, który jestem
niejako pośrednikiem, przez którego chce mówić Bóg. Ten fragment Ewangelii jest
pod hasłem: Zadanie uczniów. A zatem Jezus mówi do Was i do mnie:
Wy jesteście solą dla ziemi. Lecz jeśli sól utraci swój smak,
czymże ją posolić? Na nic się już nie przyda, chyba na wyrzucenie i podeptanie
przez ludzi.
Wy jesteście światłem świata. Nie może się ukryć miasto położone
na górze. Nie zapala się też
światła i nie stawia pod korcem, ale na świeczniku, aby świeciło wszystkim,
którzy są w domu.
Tak niech świeci wasze światło
przed ludźmi, aby widzieli wasze dobre uczynki i chwalili Ojca waszego, który
jest w niebie (Mt 5,13-16).
„Błogosławieni, którzy
cierpią prześladowanie dla sprawiedliwości, albowiem do nich należy królestwo
niebieskie” (Mt 5,10). „Sługa nie jest większy od swego pana. Jeżeli Mnie
prześladowali, to i was będą prześladować. Owszem, nadchodzi godzina,
w której każdy, kto was zabije, będzie sądził, że oddaje cześć Bogu” (J
15, 20; 16,2). Nie mniej jednak: „Błogosławieni jesteście, gdy ludzie wam
urągają i prześladują was i gdy z mego powodu mówią kłamliwie
wszystko złe na was” (Mt 5,11)
„Bez wątpienia błogosławieństwo to
nie polega wprost na prześladowaniu, które zawsze będzie prawdziwym cierpieniem
fizycznym i moralnym, lecz na fakcie, że cierpienie jest zadatkiem
błogosławieństwa wiecznego. „Cieszcie się i radujcie – mówi Jezus –
albowiem wasza nagroda jest wielka”. Wielkość wiary w tę obietnicę pozwalała
wielu świętym i błogosławionym radować się prześladowaniami znoszonymi dla
Chrystusa, na wzór Apostołów, którzy znosili je „rozradowani, że stali się
godni cierpieć dla imienia Jezusa” (Dz 5, 41).
„Niech się nie żalą ludzie oziębli
mówiąc, że Ty źle się obchodzisz ze swoimi przyjaciółmi, lecz niech otworzą
wraz ze mną oczy, aby poznać Twoją nieskończoną łaskawość, z jaką
prowadzisz drogą wielkiego cierpienia Twoich umiłowanych przyjaciół,
i niech wreszcie zrozumieją, jak bardzo jest godny współczucia ten, kogo
nie doświadczasz w tym doczesnym życiu (...) z głębi serca Tobie
się oddaję i powierzam się Tobie. (...) Jeśli Ci się spodoba, o najwyższy
Panie, abym był bardzo utrapiony przez wszystkich ludzi (...) przy Twojej
pomocy zniosę każde cierpienie na chwalę Twojego świętego Imienia, bylebym
tylko cierpiał jako niewinny; (...) A kiedy znajdę się w tyglu
największych cierpień, będę wołał do Ciebie z dobrym łotrem: „Ja, Panie,
sprawiedliwie odbieram słuszną karę za moje uczynki, ale Ty nic złego nie
uczyniłeś; Panie, wspomnij na mnie w swoim królestwie” (bł. Henryk Suzo).
(Homilia abp Stanisława Gądeckiego wygłoszona dnia 13 października 2007 w kościele
pw. św. Rocha w Poznaniu).
Czy byłbym w stanie podobnie się
modlić?
Czy byłbym gotów umrzeć za wiarę?
„Męczeństwo i Kościół
oddają sobie wzajemnie świadectwo. Na czym ono polega ze strony męczeństwa? To,
że męczeństwo ma pierwsze miejsce i występuje w wielkiej ilości w Kościele, że
zostaje podjęte bez fanatyzmu, nienawiści nieprzyjaciół, bez pozy teatralnej,
że przez wielu bywa nawet pożądane żarliwie, świadczy o pozaziemskich źródłach
Kościoła, stanowiąc „fenomen” nie mający wystarczającego uzasadnienia w ramach
naturalistycznej interpretacji historii. Ale i Kościół nie pozostaje tu dłużny
ze swej strony, ponieważ tylko on może odsłonić ludziom najgłębszy sens
religijnego męczeństwa. Mówi wiernym, że męczeństwo jest chrztem krwi, który
usprawiedliwia w sposób doskonały, że stanowi heroiczne szczyty cnoty męstwa i
miłości zarazem, że widzialnie ukazuje zwycięstwo Boga nad „światem” w
człowieku.
Inaczej mówiąc,
męczennik, który z powodu wyznania swej wiary w Jezusa Chrystusa umiera
zbroczony własną krwią, jest równocześnie świadkiem i bohaterem, naśladowcą
doskonałym Mistrza, pierwszego Męczennika i przykładem danym światu i braciom w
wierze; jest wybrańcem, który się zbawia, i orędownikiem u Boga; jest ofiarą,
którą składa życie za grzechy, i cudem łaski nadprzyrodzonej; jest godnym
człowiekiem i świętym chrześcijaninem”. (Zarys chrześcijańskiej koncepcji
męczeństwa – Ks.
Adam Kubiś, Communio 5/41, 1987 r.).
Warto więc przeczytać
choćby kilka życiorysów świętych męczenników lub choćby tylko prześladowanych
za wiarę aby lepiej zrozumieć sens ósmego błogosławieństwa. Np. św. Andrzeja
Boboli, św. Wawrzyńca, patrona naszego Domu Misyjnego w Częstochowie, św.
Kapłana, Jana Nepomucena zamordowanego za dochowanie tajemnicy spowiedzi, nie
zapominając o naszym patronie św. Kasprze del Bufalo, który wiele wycierpiał
dla dochowania wierności Bogu i Kościołowi. Może warto zapoznać się z
życiorysem św. Barbary i współczesnych świętych i błogosławionych męczenników;
ofiar II wojny światowej, wyniesionych na ołtarze przez papieża Jana Pawła II.
Może też warto
przybliżyć sobie postać bł. Jerzego Popiełuszki, zamordowanego bestialsko
zaledwie niewiele ponad 30 lat temu. Ten błogosławiony był ostrzegany, a jednak
nie zaprzestał głoszenia niewygodnej wówczas Ewangelii, wolności i
solidarności.
Podsumowując nasze
rozważania dotyczące ośmiu błogosławieństw, programu
na życie chrześcijanina; osiem dróg prowadzących do zbawienia, niejako
kolejnych etapów rozwoju duchowego, zauważyć można wzrastanie stopnia trudności
wprowadzania ich w życie codzienne wg. kolejności. Można też zauważyć, że Jezus
w Kazaniu na Górze, nie proponuje nic innego, jak tylko to, czego sam
doświadczył, jaką drogę przeszedł. Wszystkie błogosławieństwa skupiły się na
Jego Osobie. Można powiedzieć, że swym życiem drogą ośmiu Błogosławieństw,
pokazał to, co powiedział o sobie: Ja
jestem drogą i prawdą, i życiem. Nikt nie przychodzi do Ojca inaczej jak tylko
przeze Mnie (J 14,6).Nikt
nie ma większej miłości od tej, gdy ktoś życie swoje oddaje za przyjaciół swoich
(J 15,3).Zatem patrzmy na Jezusa, który nas odkupił i nam w wierze
przewodzi.
Pamiętajmy, za jaką
cenę zostaliśmy nabyci Bogu, odkupieni.
Niech cena naszego
zbawienia, Drogocenna, Przenajdroższa Krew Chrystusa, będzie źródłem męstwa we
wprowadzaniu Ewangelii w nasze życie codzienne. Niech będzie źródłem dobrych,
pełnych miłości relacji międzyludzkich opartych na Miłości Chrystusa, aż po krzyż,
aż po przelanie własnej krwi dla
zbawienia własnego i innych. Bądźmy wierni charyzmatowi naszego założyciela i
wspomagając się wzajemnie w WKC,realizujmy nasze powołanie, wprowadzając w
życie codzienne osiem błogosławieństw.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz