VI temat formacyjny rok 2009/2010 dla animatorów
Swarzewo
- Miłość rodzi mądrość -
Słowo Życia: „Ty Jesteś
Wszystkim, ja jestem niczym”(Ch. L).
Rozważanie wspólne: ( 1 Kor
1,17-31)
Dotychczas
rozważaliśmy następujące aspekty Miłości: Komunia
(kto kocha ten dzieli się z drugim), Promieniowanie
(miłość jest dawaniem świadectwa), Wznoszenie
(Modląc się z miłości przybliżam się do Boga, miłując bliźniego przybliżam
się do Boga), Uzdrawianie (Miłość to
troska o nasze ciało, o zdrowie, to właściwe podejście do starości, choroby i
przemijania…).Tworzenie Wspólnoty-domu.
(Miłość wzajemna na wzór Trójcy św.
przez kenozę, troska o obecność Jezusa Pomiędzy nami, ewangelizacja przez
obecność i piękno). Dziś zastanawiamy się nad Miłością, która daje mądrość.
1.
Sobór
Watykański II o „mądrości”. (Konstytucja duszpasterska o Kościele w świecie
współczesnym GAUDIUM ET SPES).
KDK 15 (Godność rozumu,
prawda i mądrość). Człowiek słusznie sądzi, że uczestnicząc w świetle Bożej
myśli góruje swym rozumem nad światem rzeczy. Na przestrzeni wieków, dzięki
pilnemu ćwiczeniu swego twórczego ducha, postąpił niewątpliwie w naukach
doświadczalnych, w umiejętnościach technicznych i w sztukach wyzwolonych. W
naszych czasach zaś doszedł do wybitnych osiągnięć, zwłaszcza w badaniu i
podporządkowaniu sobie świata materialnego. Zawsze jednak szukał prawdy
głębszej i znajdował ją. Umysł bowiem nie jest zacieśniony do samych zjawisk,
lecz może z prawdziwą pewnością ująć rzeczywistość poznawalną, mimo że w
następstwie grzechu jest częściowo przyciemniony i osłabiony.
Na koniec natura intelektualna
osoby ludzkiej udoskonala się i powinna doznać udoskonalenia przez mądrość,
która umysł człowieka łagodnie pociąga ku poszukiwaniu i umiłowaniu tego, co
prawdziwe i dobre. Przepojony nią człowiek dochodzi poprzez rzeczy widzialne do
niewidzialnych.
Epoka nasza bardziej niż czasy
ubiegłe potrzebuje takiej mądrości, która by wszelkie rzeczy nowe, jakie
człowiek odkrywa, czyniła bardziej ludzkimi. Przyszłym losom świata grozi
bowiem niebezpieczeństwo, jeśli ludzie nie staną się mądrzejsi. A zaznaczyć
jeszcze trzeba, że liczne narody mniej zasobne ekonomicznie, a bogatsze w
mądrość mogą innym przynieść niezwykle wiele pożytku.
Dzięki darowi Ducha Świętego
dochodzi człowiek przez wiarę do kontemplacji i pojmowania tajemnicy planu
Bożego.
2.
Katechizm
Kościoła Katolickiego o „modrości”.
KKK 292 Stwórcze działanie Syna i Ducha
Świętego zapowiadane w Starym Testamencie (Por. Ps 33, 6; 104, 30; Rdz 1, 2-3).
a objawione w Nowym Przymierzu, nierozdzielnie zespolone z działaniem Ojca,
jest jasno potwierdzone przez regułę wiary Kościoła: "Istnieje tylko jeden
Bóg... On jest Ojcem, jest Bogiem, Stwórcą, Sprawcą, Porządkującym. On uczynił
wszystko przez siebie samego, to znaczy przez swoje Słowo i przez swoją
Mądrość" (Św. Ireneusz, Adversus haereses, II, 30, 9). "przez Syna i
Ducha", którzy są jakby "Jego rękami" (Św. Ireneusz, Adversus
haereses, IV, 20, 1). Stworzenie jest wspólnym dziełem Trójcy Świętej.
KKK 272 Wiara w Boga Ojca
wszechmogącego może być wystawiona na próbę przez doświadczenie zła i cierpienia.
Niekiedy Bóg może wydawać się nieobecny i niezdolny do przeciwstawienia się
złu. Bóg Ojciec objawił jednak swoją wszechmoc w sposób najbardziej tajemniczy
w dobrowolnym uniżeniu i w zmartwychwstaniu swego Syna, przez które zwyciężył
zło. Chrystus ukrzyżowany jest więc "mocą Bożą i mądrością Bożą. To
bowiem, co jest głupstwem u Boga, przewyższa mądrością ludzi, a co jest słabe u
Boga, przewyższa mocą ludzi" (1 Kor 1, 24-25). W zmartwychwstaniu i
wywyższeniu Chrystusa Ojciec "na podstawie działania (swojej) potęgi i
siły" okazał "przemożny ogrom mocy względem nas wierzących" (Ef
1,19).
KKK 122
Istotnie, ekonomia Starego Testamentu była przede wszystkim ukierunkowana na
przygotowanie przyjścia Chrystusa, Odkupiciela świata. Chociaż księgi Starego
Testamentu zawierają także "sprawy niedoskonałe i przemijające",
świadczą o Boskiej pedagogii zbawczej miłości Boga. Znajdują się w nich
"wzniosłe nauki o Bogu oraz zbawienna mądrość co do życia człowieka i
przedziwny skarbiec modlitwy, w którym wreszcie utajona jest tajemnica naszego
zbawienia" (Sobór Watykański II, konst. Dei verbum, 15.).
3.
Wnioski
istotne dla nas.
- Studium i mądrość:
I. Czytery sposoby praktykowania Mądrości
a. Próba Boga o Mądrość
b. Sposób Miłowania jak Jezus(
wiara-widzieć J-sa, jednoczyć się, stawać się pustym, miłość do końca)
c. Kochać Jezusa Opuszczonego i żyć
Jego Wolą w chwili obecnej
d. Utrzymywać Obecność Jezusa w
rodzinie, wspólnocie przez Miłość Wzajemną. Tworzyć prawdziwy Kościół.
II. Jak jest z czasem na modlitwę i na studium? Nie wolno nam ich
traktować jak „kopciuszka” spychając ją na drugi plan .
III. W studium najważniejszą sprawą jest szukać prawdy. Nie można
tego osiągnąć bez pomocy z góry, na modlitwie. Czy jest ideał, który nie upada,
przemija? Pyta siebie Chiara Lubich. Odkrywa ze tym Ideałem jest Bóg. Wiedza,
kariera, małżeństwo, dom-budynek może być zburzony. Bóg-Prawda pozostaje.
Dlatego decyduje się wybrać ten Ideał za jedyny skarb swojego zycia. Wtedy
decyduje się wynieść książki na strych.
- Największa mądrość
to miłowanie Boga i bliźniego (Bóg obecny w Słowie, Chlebie Eucharystycznym,
Wspólnocie, w bracie).
4. Św. Kasper del Bufalo
List 2 z 1827 r. (LO. s. 22).
„
W nas, o Najmilsi, a nie w murach, ani w towarzystwie, ani w atmosferze, w
jakiej się znajdujemy, są korzenie naszego zła, które musimy wyrwać. Na tym
polega leczenie, poprzez które umarli duchowo dla wszystkiego i dla wszystkich,
żyjemy jedynie dla Jezusa Ukrzyżowanego.”
List 2 z 1827 r. (LO. s. 20).
„ I gdybyśmy nawet poświęcali
zdrowie w posłudze, biada nam, jeśli wszystko nie jest ożywione miłością. <<gdybym
rozdał na jałmużnę całą majętność moją, a ciało wystawił na spalenie, lecz
miłości bym nie miał, nic bym nie zyskał.>>(1 Kor13,2).” Natomiast
błogosławieni jesteście, jeśli u stóp Krzyża nabędziemy tego życia duchowego”.
x. bw
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz