Maryja pragnie poświęcić całą siebie osobie i
dziełu swojego Syna. Będąc zupełnie poddaną Zbawicielowi i pod Jego
zwierzchnictwem, z łaski Bożej, służy tajemnicy odkupienia. Przez słowa, które kieruje
do Bożego posłańca: Oto ja służebnica
Pańska, niech mi się stanie według twego słowa (Łk 1, 38). Niewiasta z
Nazaretu wyraża zupełną zgodę na realizację woli Bożej w swoim życiu, przyjmuje
dzieło odkupienia Syna, który ma się z Niej narodzić i całkowicie poddaje się
wpływowi Ducha Świętego. Tytuł, którym określa się Maryja w chwili
zwiastowania, obrazuje Jej usposobienie, charakter i człowieczeństwo, w
przeciwieństwie do wielu innych określeń, które wskazują na Jej wybór,
powołanie oraz funkcję w planie Bożym. Mówiąc o sobie: Służebnica Pańska, przez
ubóstwo, pokorę i ukryte życie Maryja wskazuje, że wszystko w Jej życiu
pochodzi od Boga. Jest świadoma, że całe Jej bogactwo, to wyjątkowe wybranie
przez Boga, który napełnia Ją swoją łaską. Dlatego realizuje wolę Stwórcy w
postawie pokory i posłuszeństwa sługi. Nic w Niej nie przysłania i nie ukrywa
wyjątkowej potęgi Wszechmogącego. Jako uboga służebnica, Maryja jest
utożsamiana z całym narodem wybranym, niejednokrotnie nazywanym w Starym
Testamencie sługą np.: Oto mój Sługa,
którego podtrzymuję. Wybrany mój, w którym mam upodobanie. Sprawiłem, że Duch
mój na Nim spoczął(Iz 42, 1). Księga Pisma Świętego podaje wiele definicji
sługi i służby. W Księdze Królewskiej Gahazi jest sługą
Elizeusza (por. 2 Krl 4, 12), czyli tym, który spełnia rolę osobistego
pomocnika, Jozue, jako sługa Mojżesza jest Jego uczniem i potencjalnym następcą
(por. Wj 24, 13), sługa Abrahama, to z kolei Jego zaufany pracownik (por. Rdz
24, 2). Sługa posiada swojego przełożonego tj. człowieka sprawującego nad nim
nadzór, któremu jest poddany. Bycie sługą zobowiązywało do okazywania szacunku
swojemu panu, przełożonemu, do szukanianie swojego, leczjego dobra.
Najważniejszą cechą sługi według Biblii jest
wierność. Potwierdzeniem tego są słowa św. Pawła, który mówi o nakazie wierności
swoim panom (por. 1 Kor 4, 2). Służenie Bogu było nakazem obejmującym
wszystkich. Ludzie, którzy pełnili dla Niego szczególną służbę, uważani byli za
sługi Boże lub sługi Pańskie. Tytuł ten przysługiwał królom (por. 2 Krl 19,
34), prorokom (por. 1 Krl 14, 18, 2; Krl 14, 25; Iz 20, 3).Stosowano go także
dla określenia całego narodu Izraela (por. Iz 41, 8, Ps 136, 22) oraz Mesjasza
(por. Iz 52, 13; Za 3, 8). Służba Bogu wiązała się ze sprawiedliwością,
prawością i kultem (por. Iz 32, 17, 53). Zmiana rozumienia służby następuje
wraz z przyjściem Jezusa, który przyszedł nie po to, aby Mu służono, lecz po
to, aby służyć (por. Mt 20, 28). Służba w życiu Jezusa nabiera konkretnego
wymiaru, nie jest tylko symbolem, ale wykonaniem konkretnych czynności, np. umywanie
stóp podczas Ostatniej Wieczerzy (Por. J 13, 1-17). Służba wobec bliźniego
zaprowadziła Chrystusa na krzyż. Postawa Jezusa jest pewnego rodzaju
testamentem, ze wskazaniami do naszego postępowania wobec bliźnich (zob. Mt 23,
8-12).
Maryja, będąc uboga, zalicza się także do
ubogich Jahwe, grupy żyjącej w Izraelu, oczekującej w pokorze, pobożności i
wierze nadejścia Mesjasza. Biblia, opisując niedole i ciężki los ludzi ubogich,
często przedstawia je, jako wynik postępowania niesprawiedliwej władzy. Niejednokrotnie
wspomina o tym, że ludzie ubodzy byli pozbawieni wszelkich praw, opuszczeni
przez rodzinę i najbliższych. Jednak to ubóstwo, którego doświadczali często,
przyczyniało się do głębszej ufności Bogu. Prorocy w swoim przepowiadaniu
upominali tych, którzy gnębili, biednych potrzebujących pomocyludzi. Ubóstwo
jest pewną postawą i stanem religijnym. Ubogi to ten, który nic nie posiada,
całkowicie polega na Panu. Do ludzi, którzy z takim nastawieniem oczekiwali
Zbawiciela można zaliczyć: Zachariasza, Elżbietę, Symeona, Annę, Józefa, oraz
inne osoby, które pokładały swoje życie w Bogu licząc tylko na Niego. Ubóstwo
Maryi, zalicza Ją do grona pewnej grupy, ale przede wszystkim jest jej cechą
osobistą. Wyraża się w Jej uniżeniu, ukrytym życiu pośród szarejcodzienności, w
zamieszkaniu w pogardzanym mieście, w przynależności do najbardziej pospolitej
warstwy społecznej. Bógwybierając Maryję na Matkę Jezusa chce Ją mieć właśnie
taką: ubogą, skromną, aby mocniej pokazać światło swojej łaski. W czasie
Zwiastowania, Bóg objawia się ubogiej i pokornej dziewczynie z Nazaretu (por.
Łk 1, 48; 2, 7. 24), aby powołać Ją do szczególnej misji. Jest to tajemnicze
spotkanie Trzykroć Świętego Boga ze słabym i kruchym człowiekiem. Przez
powołanie małych i słabych w oczach tego świata, Bóg zawstydza wyniosłych i
możnych (por. 1 Kor 1, 27-29).
Wiele przykładów takiego powołania zawierają
biblijne opisy np.: Gedeon pochodził z najbiedniejszego rodu w pokoleniu
Manassesa i był ostatni rangą w domu swego ojca (por. Sdz 6, 15), Mojżesz miał
problemy z mową (por. Wj 4, 10-12), pierwsi uczniowie Jezusa byli rybakami
(por. Mt 4, 18). Bóg powołując słabych ukazuje swoją chwałę, chce, by powołani
mieli świadomość, że cała ich wielkość jest w Nim. Ta właśnie świadomość
towarzyszyła Maryi. Słowa skierowane do Bożego posłańca: Oto ja służebnica Pańska, niech mi się stanie według twego słowa(Łk,
1, 38), są wyrazem największej i decydującej wiary Maryi i są
wzorem postawy wobec Boga. Wyrażają one bierną dyspozycyjność, połączoną z aktywną gotowością.
wzorem postawy wobec Boga. Wyrażają one bierną dyspozycyjność, połączoną z aktywną gotowością.
Św.
Jan Paweł II, zwracając się podczas homilii do duchowieństwa zebranego w
katedrze św. Mateusza w Waszyngtonie, wskazał na Maryję, jako wzór naszego
pielgrzymowania. Papież ukazał, że w słowach skierowanych do anioła, Maryja
wyraziła to, co stanowiło zasadniczą podstawę Jej życia, swoją wiarę: ‹‹Zaufała
obietnicy Boga i była wierna Jego woli››. Przybliżając ziemskie życie Maryi,
które było „pielgrzymką wiary” (por. KK 58) ukazał, iż w wielu momentach Matka
Zbawiciela doświadczała trudności zwykłego człowieka. Często kroczyła w
ciemnościach i ufała temu, czego nie widziała. Sprzeczności naszego ziemskiego
życia nie były Jej obce. Wiara Maryi wielokrotnie poddawana była próbie.
Obietnica, że Jej Syn zasiądzie na tronie Dawida mogła rodzić wątpliwości, gdy
przed Jego narodzeniem nie było dla Nich miejsca nawet w gospodzie. Również
zapowiedź anioła, że Jej Syn będzie nazwany Synem Bożym, mogło być trudne do
zrozumienia, gdy Maryja patrzyła na Jezusa oczernionego, zdradzonego, skazanego
i pozostawionego samemu sobie w śmierci krzyżowej. Jednak wierzyła pomimo
wszystko. Ufała, że spełnią się słowa powiedziane Jej od Pana (por. Łk 1, 45). Służebna postawa Maryi charakteryzuje się
wiarą i ufnością, powiązaną z całkowitą zgodą na przyjęcie woli Bożej. Wiara i
miłość Maryi to podstawa wszystkiego, czego doświadczyła w swoim życiu. Przez
otwartość na spełnianie Bożych zamiarów oraz prawdziwe ubóstwo, Maryja jest
Córką Syjonu, kochaną przez Boga, obdarowaną specjalną łaską Bożego
macierzyństwa. Idąc za oblubieńczą miłością, która poświęca całkowicie (konsekruje)
osobę ludzką Bogu, Maryja przyjmuje wybór bycia Matką Syna Bożego. Przyjmując
Boże macierzyństwo, wyraża swoje poddanie się Bogu, oddanie swojej osoby
zbawczym planom Najwyższego. Jeszcze w chwili Zwiastowania ma możliwość wyboru,
gdyż nie jest postawiona przed faktem dokonanym. Bóg traktuje Maryję, jako
osobę, nie jako rzecz potrzebną do realizacji swoich zachcianek. Jako osoba
idealna, Maryja jest w pełni wolna i rozumna, posiada możliwość przyjęcia lub
odrzucenia inicjatywy Boga. Jej życie pokazuje, że wielkość nie polega na
wykonywaniu nadzwyczajnych czynów, ani na posiadaniu szczególnych przywilejów,
ale na przyjęciu z ufnością daru Pańskiego. Św. Łukasz ukazuje, że Maryja, z
jednej strony, to zwyczajna niewiasta tamtych czasów, nosząca popularne imię,
prawdziwa dziewica przestrzegająca prawo (Łk 2, 22-24. 27. 39), bo nawet Jej odpowiedź
dana aniołowi jest reakcją zgodną z mentalnością pobożnych Żydów; z drugiej
jednak strony, Maryja uosabia cały lud Boży, jest Córą Syjonu (Łk 1, 26, 56).
Dając odpowiedź aniołowi udziela odpowiedzi samemu Bogu, jako cały lud Boży.
Jako Służebnica Pańska, Maryja jest figurą Kościoła, który w swojej posłudze
uwielbiania, nauczania i dawania świadectwa miłości, też jest służebnicą Pana.
Prawdziwy Kościół, tak jak Maryja, jest święty i umiłowany w oczach Boga. Te dwa
elementy Jego istoty nie pozwalają, aby Kościół dążył do narzucania się,
panowania,czy do wywyższania.
Na wzór Chrystusa Kościół jest przyjacielem
ludzi ubogich, miejscem, gdzie kochana jest postawa pokory i cenione jest życie
ukryte. Świętość Kościoła, Jego wierność przeżywana jest w zwyczajnym życiu
ludzi, gdzie Kościół się nie wyróżnia, nie zwraca na siebie uwagi, nie oddziela
się od ludzi, lecz żyje pośród nich w zwykłych warunkach ich życia. W świecie
wyróżnia Go prawda, którą w sobie nosi, świętość, którą żyje, i miłosierdzie,
którym promienieje. Maryja wolną wiarą i przez posłuszeństwo bierze czynny
udział w dziele odkupienia. Święty Ireneusz stwierdza to pisząc, że będąc
posłuszną, Maryja stała się przyczyną zbawienia zarówno dla siebie jak i dla wszystkich
ludzi.
Również
Ojcowie starożytni, nazywając Maryję matką żyjących ukazują wyzwalające
postępowanie Dziewicy z Nazaretu. Posłuszeństwo Maryi rozwiązuje węzeł
zawiązany przez nieposłuszeństwo Ewy. Życie, które utraciliśmy przez grzech
Ewy, zostaje odzyskane dzięki posłuszeństwu Maryi. Należy dobrze zrozumieć, że
zbawienie jest możliwe dzięki Wszechmocnej Miłości Boga, który daje nam udział
w swoim życiu: Jeden jest Bóg, jeden też
pośrednik między Bogiem a ludźmi, człowiek, Chrystus Jezus (1 Tm 2, 5). Nie ma w żadnym innym imieniu zbawienia
(Dz 4, 12). To podstawowa teza biblijno – teologiczna, prezentowana przez świętego
Jana Pawła II. Zbawienie chrześcijan, jak i wyznawców innych religii oraz
nieuznających Boga, pochodzi od Boga w Trójcy Jedynego, a realizuje się w
ekonomii Jezusa Chrystusa, mocą Ducha Świętego. Maryja jest Matką Chrystusa,
który jest narzędziem łaski. Będąc Matką Boga, rodząc Syna Bożego, przeżywając
całe Jego życie, mękę i śmierć, Maryja jest złączona z Chrystusem przez wiarę,
nadzieję i miłość. Święty Paweł w Liście do Efezjan pisze: W Nim wybrał nas przed założeniem świata, abyśmy byli święci i
nieskalani prze Jego obliczem (Ef 1, 4). Maryja uczestniczy w tym wybraniu
w sposób szczególny, jest Matką Odkupiciela. W encyklice Redemptoris Mater
Ojciec Święty Jan Paweł II pisze: Jeśli
odwieczne wybranie i przeznaczenie w Chrystusie do godności przybranych synów
odnosi się do wszystkich ludzi, to wybranie Maryi jest całkowicie wyjątkowe i
jedyne (RM 9). Matka Odkupiciela jest pierwszą osobą, która czerpie z łaski
odkupienia już w pierwszej chwili swojego istnienia. Dzieje się to mocą Ducha
Świętego, który utworzył Ją i ukształtował jako Nowe Stworzenie (por. KK 56).
Maryja, określając się mianem Służebnicy Pańskiej, ukazuje swoją nieustanną
gotowość i dyspozycyjność w wypełnianiu woli Bożej. Po przyjęciu Słowa Bożego
udaje się do swojej krewnej Elżbiety, aby Jej towarzyszyć w ważnych i trudnych
chwilach życia. To wydarzenie św. Łukasz zestawia ze starotestamentalnym
opowiadaniem o Arce Przymierza, sprowadzonej do judzkiej Baali przez króla
Dawida. W drodze do Jerozolimy Arka, przez trzy miesiące przebywała w domu
Obeda – Edoma z Gad, gdzie stała się przyczyną błogosławieństwa (2 Sm 6, 2-16).
Maryja po poczęciu Syna Bożego staje się nową Arką Bożą i podobnie jak ta starotestamentalna,
niesie światu błogosławieństwo i życie. Podczas pozdrowienia Maryiw łonie Elżbiety
poruszyło się dzieciątko a Duch Święty napełnił Elżbietę (por. Łk 1, 41). Jest
to właśnie owo błogosławieństwo, które niesie Maryja dla Zachariasza i Jego
małżonki. Według teologów, św. Jan Chrzciciel miał właśnie w tym momencie
zostać oczyszczony z grzechu pierworodnego, a Elżbieta oświecona obecnością
Ducha Świętego otrzymuje wiarę mesjańską, tzn. dostrzega w swojej krewnej
Bogarodzicielkę. Elżbieta oddaje chwałę Dzieciątku Jezus i Maryi, którą postrzega,
jako błogosławieństwo dla wszystkich niewiast i matek. Pochwała Elżbiety dotyczy
również wiary Maryi: Błogosławiona
jesteś, któraś uwierzyła, że spełnią się słowa powiedziane Ci od Pana (Łk
1, 45). W odpowiedzi na pochwałę Elżbiety, Maryja stwierdza, że cała chwała
należy się tylko Bogu; jest to główna myśl Magnificat.
Istnieją różne teorie mówiące o pochodzeniu
tego hymnu. Najstarsza teoria przypisuje to autorstwo Maryi, stwierdzając, że
jest to pieśń ułożona na okoliczność odwiedzin swojej krewnej. Druga teoria
autorstwo przypisuje św. Łukaszowi, który włożył tę pieśń w usta Maryi, aby
ukazać Jej wdzięczność i pokorę w obliczu niezmierzonego daru łaski. Trzecia
teoria w pieśni Magnificat dostrzega hymn sławiący Boże zbawienie przychodzące
do ubogich i uniżonych. Niezależnie od pochodzenia hymn ten jest wyrazem
radości i dziękczynienia Maryi za otrzymane łaski i dary, szczególnie za dar
dziewiczego poczęcia Mesjasza. Dusza Maryi jest przepełniona
uwielbieniem Boga za otrzymane łaski. Stwierdzając, że Bóg wejrzał na uniżenie Służebnicy swojej (Łk 1, 48), Maryja wyraża
całą istotę swojego wyniesienia i swój stosunek do Stwórcy. Świadomość własnej
słabości i bezsilności pozwala Maryi wychwalać wielkość, którąotrzymała od Boga.
Nazywając siebie służebnicą mówi o sobie, jako niewolnicy Boga. Jest to
popularne stwierdzenie na starożytnym Wschodzie i w Palestynie. Wypowiadając
takie słowa, każdy wyznawca okazywał swoją uniżoność wobec bóstwa. Maryja
wypowiadając te słowa jest dumna, bo jest świadoma swojej zależności od Boga i
gotowości spełniania wszystkiego, czego Bóg będzie od Niej żądał. Dziękując
Bogu za otrzymane łaski, Maryja staje się przedstawicielką wszystkich pokornych
Izraela, których jest uosobieniem. Papież Paweł VI określa Magnificat mianem wspólnej modlitwy całego Kościoła (por.
MC 18). To pieśń radości całego narodu. Wyraża to, co cały naród w ciągu swojej
historii myśli i rozważa: żywą świadomość wybrania i związaną z tym wyborem
pokorę. Hymn, oprócz pochwały Boga za zbawienie dane Izraelowi, zwraca
uwagę na to, że dar miłosierdzia i łaski jest skierowany nie do ludzi
szlachetnie urodzonych i bogatych, ale do ludzi ubogich, uniżonych, pokornych
sercem. Słowa: wejrzał na uniżenie swojej
służebnicy (Łk 1, 48) komponują z przypowieścią o faryzeuszu i celniku: Kto się wywyższa, będzie poniżony, a kto się
uniża będzie wywyższony (Łk 18, 9-14). Tajemnica wywyższenia Maryi w planie
Bożym tkwi w tym, że zajmuje ono ostatnie miejsce w historii narodu, wśród
ludzi ubogich, tzn. prawdziwie wierzących.
Ks. Krzysztof Surowaniec, CPPS
Literatura :
*Katechizm Kościoła Katolickiego
*J. Drozd, Maryja Matka Boga i matka Nasza Matka, wyd. Michalineum
1989
*F. Grygielewicz, Błogosławiona przez
wszystkie narody, Matka Boża w Nowym Testamencie, Częstochowskie Wydawnictwo
Diecezjalne Regina Poloniae, Częstochowa 1984
*J. McHugh, Maryja w Nowym Testamencie, Wydawnictwo Ojców
Franciszkanów Niepokalanów
*L. Melotti, Maryja Matka Żyjących, zarys mariologii, Wydawnictwo
Ojców Franciszkanów Niepokalanów
*G. M. Medica, Maryja Żywa Ewangelia Chrystusa, Wydawnictwo Ojców
Franciszkanów Niepokalanów
* M. Thurian, Maryja Matka Pana Figura Kościoła, wyd. Księży
Marianów, Warszawa 1990
*J. Kudasiewicz, Matka Odkupiciela, wyd. Jedność, Kielce 1991
*R. Cantalamessa, Maryja Zwierciadłem dla Kościoła, wyd. Księży
Marianów 1994
*L. Ryken, J. C. Wilhoit, T. Longman III, Słownik Symboliki
Biblijnej, Oficyna wydawnicza Vacatio, Warszawa
*B. Widła, Słownik Antropologii Nowego Testamentu, wyd. Vacatio,
Warszawa 2003
*Jan Paweł II, Maryja Matka
Zawierzenia, teksty wybrane, Częstochowskie Wydawnictwo Diecezjalne, Regina
Poloniae, Częstochowa 1986
*H. Langkammer, Maryja w Nowym Testamencie, Gorzowskie Wydawnictwo
Diecezjalne, Gorzów Wielkopolski 1991
*Cz. S. Bartnik, Matka Boża, Katolicki Uniwersytet Lubelski KUL,
Lublin 2012
*A. Valentini, Z Maryją życie Chrześcijańskie, wyd. Księży
Marianów, Warszawa 1989
*M. Kowalczyk, Bóg pragnie, aby wszyscy zostali zbawieni, w:
Tajemnica Odkupienia, red. L. Baltre, kolekcja Communio, Poznań 1997
*W. Granat, Chrystus i Bogarodzica w nauczaniu i kulcie
kościelnym, w: Nauczycielka i Matka, red. S. C. Napiórkowski, Lublin 1991,
*T. Siudy, Maryja w tajemnicy
Chrystusa, w: Matka Odkupiciela komentarz do encykliki Redemptoris Mater, red.
S. Grzybek, Polskie Towarzystwo Teologiczne, Kraków 1988,
*G. M. Bartosik, Z Niej narodził się Jezus, wyd. Ojców
Franciszkanów, Niepokalanów 1996,
*J. McHugh, Maryja w Nowym Testamencie, wyd. Ojców Franciszkanów,
Niepokalanów 1998,
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz