Regulamin
Wspólnoty Krwi Chrystusa
Rozdział I
Podstawa prawna
Podstawa prawna
§ 1
1.
Wspólnota Krwi Chrystusa jest publicznym stowarzyszeniem wiernych. Na
terenie Rzeczypospolitej Polskiej działa na podstawie Statutu Generalnego
zatwierdzonego przez Papieska Radę ds. Świeckich dnia 24 maja 1988 r., art. 4,
oraz w oparciu o przepisy Kodeksu Prawa Kanonicznego (kan. 312-320) i jest
organizacją kościelną w rozumieniu art. 34 ust. 1 pkt. 1 ustawy z dnia 17 maja
1989 r. o stosunku Państwa do Kościoła Katolickiego w Rzeczypospolitej
Polskiej.
2.
Wspólnota Krwi Chrystusa działa na podstawie Statutu
Regionu Polskiego WKC, uchwalonego i zatwierdzonego przez Zebranie Krajowe dnia
9 maja 2015 r.
3.
Podstawę prawną opracowania niniejszego
Regulaminu stanowi §40 Statutu Regionu Polskiego Wspólnoty Krwi Chrystusa.
Rozdział II
Postanowienia ogólne
Postanowienia ogólne
§ 2
1.
Ilekroć w Regulaminie mowa jest o Wspólnocie lub WKC, dotyczy to Wspólnoty
Krwi Chrystusa w Regionie Polskim.
2.
Regulamin określa strukturę
organizacyjną Wspólnoty Krwi Chrystusa na terenie Regionu Polskiego, w skład
której wchodzą Podregiony: Częstochowski, Ożarowski, Swarzewski i Zamojskioraz
nowe, gdy kanonicznie powstaną.
3.
Podstawowym miejscem funkcjonowania
grupy WKC jest parafia, na terenie której działa dana grupa.
4.
Wszystkie grupy WKC w Podregionie
działają pod kierunkiem Moderatora Podregionu.
5.
Regulamin WKC dotyczy wszystkich
członków Wspólnoty.
6.
Regulamin określa cele i zadania
szczegółowe Wspólnoty Krwi Chrystusa, prawa i obowiązki członków Wspólnoty,
oraz wewnętrzną organizację.
Rozdział III
Cele i zadania Wspólnoty Krwi Chrystusa
§ 3
1. Cele Wspólnoty i sposoby ich realizacji wynikają ze Statutu Regionu Polskiego
(§§ 9-10).
(§§ 9-10).
2. Głównym zadaniem Wspólnotyzgodnie z charyzmatem jest
autentyczne otwieranie z miłością swojego serca dla krwawiącego Zbawiciela.
3. Wspólnota na pierwszym miejscu stawia współpracę z Kościołem
lokalnym i podejmuje inicjatywy w uzgodnieniu z Księdzem Proboszczem.
4. Podstawowym miejscem realizacji celów i zadań Wspólnoty jest
własna rodzina, parafia oraz środowisko, w którym na co dzień żyjemy.
5. Istotnym celem i zadaniem jest rozszerzanie duchowości Krwi
Chrystusa.
6. Szczególnym zadaniem Wspólnoty jest posługa w hospicjach,
szpitalach, więzieniach i innych miejscach szczególnej troski o człowieka
cierpiącego.
§ 4
Zarządzanie i
odpowiedzialność
1. Wspólnota Krwi Chrystusa w Regionie Polskim działa pod
kierownictwem i odpowiedzialnością Zgromadzenia Misjonarzy Krwi Chrystusa
(CPPS).
2. Za formację członków Wspólnoty Krwi Chrystusa odpowiedzialni
są
Moderatorzy Wspólnoty Krwi Chrystusa powołani przez Prowincjała CPPS.
Moderatorzy Wspólnoty Krwi Chrystusa powołani przez Prowincjała CPPS.
3. Moderator Krajowy
Wspólnoty Krwi Chrystusa wspólnie z Animatorami Krajowymi tworzą Radę Krajową
WKC, która jest zarządem Wspólnoty w Regionie Polskim.
4. Rada Krajowa WKC
przynajmniej raz w roku wizytuje
Podregiony WKC w Regionie Polskim
po wcześniejszym ustaleniu terminu z Radą danego Podregionu.
5. Na terenie diecezji
zgodę na powstanie i działalność WKC wydaje Biskup miejsca na prośbę
odpowiedzialnych WKC.
6.
Na
prośbę Moderatora WKC Ksiądz Biskup diecezjalny
może mianować Księdza
Opiekuna WKC w diecezji,a Ksiądz Proboszcz
w danej parafii.
7. Rola i zadania Księdza Opiekuna WKC w diecezji i w parafii:
1)
Opieka duchowa -rola Księdza Opiekuna nie dotyczy bezpośrednio ingerencji w sprawy organizacyjne i personalne WKC w
diecezjach lub w parafiach. Księża
Opiekunowie zaproszeni są do zapoznania się z charyzmatem i duchowością Krwi
Chrystusa i do współpracy z Moderatorem Krajowym, Moderatorami Podregionów i
animatorami WKC poprzez spotkania z nimi, przez uczestnictwo w rekolekcjach,
sympozjach o duchowości Krwi Chrystusa, w dniach skupienia w Domach Misyjnych,
w warsztatach, czuwaniach, odpustach WKC itp.
2)
Kontakty
z Księdzem Proboszczem.
3)
Pomoc
przy uroczystościach parafialnych
4)
Uczestnictwo
w spotkaniach:
a)
Ksiądz
Opiekun WKC szczególnie zaproszony jest do
uczestniczenia w comiesięcznych
spotkaniach diecezjalnych, parafialnych
oraz w grupie Krwi Chrystusa.
b)
Ksiądz
Opiekun WKC lub inny kapłan może uczestniczyć w spotkaniach tygodniowych i
diecezjalnych WKC w roli uczestnika lub
wypełniając funkcje kapłańskie przez sprawowanie Eucharystii, Sakramentu
Pokuty, głoszenie homilii, konferencji, wystawienia Najświętszego Sakramentu, czuwając nad całością formacji WKC czy jest
ona zgodna z nauką Kościoła Katolickiego.
5)
Opiekun diecezjalny spełnia
rolę łącznika między Wspólnotą, szczególnie animatorami diecezjalnymi a Kurią
Biskupią.
Rozdział IV
Członkowie Wspólnoty Krwi Chrystusa
Członkowie Wspólnoty Krwi Chrystusa
§ 5
Formy przynależności do WKC
1. Istnieją następujące
formy przynależności we Wspólnocie Krwi Chrystusa:
a) Grupy Krwi Chrystusa,
b) przynależność
indywidualna,
c) inne formy uregulowane
odrębnymi regulaminami.
2.
Formą preferowaną przynależności do Wspólnoty Krwi Chrystusa jest Grupa Krwi Chrystusa.
a) Istnieją dwa rodzaje grup:
1) Grupy misyjne – z
rozważaniem Słowa Bożego, życiem „Słowem Życia”, wymianą doświadczeń oraz działaniem apostolskim,
2) Grupy modlitewne - z
rozważaniem Słowa Bożego, życiem „Słowem Życia” i wymianą doświadczeń.
b) Grupa powinna liczyć do 7 osób, jeżeli liczba osób jest
większa, należy grupę podzielić na dwie.
c) Każdy uczestnik grupy powinien troszczyć się o nowe
powołania do WKC, poprzez zapraszanie nowych
osób do udziału w spotkaniach w grupie.
3. Przynależność indywidualna obejmuje:
a) Członków, którzy ze względu na wiek, stan
zdrowia, czy brak grupy nie mogą uczestniczyć w spotkaniach Grupy ale pragną duchowej łączności z nią.
b) Zapisanych dotychczas indywidualnie do WKC,
którzy żyją w łączności duchowej ze Wspólnotą oraz:
1) propagują w
swoim otoczeniu modlitwy do Krwi Chrystusa,
2) tworzą „róże” Koronki do Krwi Chrystusa
3) uczestniczą
w spotkaniach otwartych dla wszystkich
4) korzystają z
dóbr duchowych (np. odpusty) Wspólnoty Krwi Chrystusa.
c) Nowo
przyjętych do WKC w sytuacji wyjątkowej.
d) Członków innych rodzin
zakonnych, bądź osób duchowo związanych z nimi, którzy wyrazili pragnienie
życia w duchowej łączności ze Wspólnotą Krwi Chrystusa.
4. Czciciele Krwi Chrystusa, nie będący członkami Wspólnoty
Krwi Chrystusa (sympatycy), są
zaproszeni do udziału w spotkaniach WKC otwartych dla wszystkich, oraz
rekolekcjach w duchowości Krwi Chrystusa dla wszystkich.
Sympatycy nie mogą prowadzić żadnych działań w imieniu Wspólnoty.
Sympatycy nie mogą prowadzić żadnych działań w imieniu Wspólnoty.
5. Członkowie, a zwłaszcza animatorzy są wezwani do wierności
Charyzmatowi Wspólnoty Krwi Chrystusa.Duchowość Krwi Chrystusa nie wyklucza
udziału członków naszej Wspólnoty w innych wspólnotach lub ruchach, bo naszym
powołaniem jest „być Krwią Chrystusa”
dla wszystkich.
§ 6
Podstawowe zasady rozpoczęcia działalności WKC w parafii
1.
Wspólnota Krwi Chrystusa stawia na
pierwszym miejscu zgodę i współpracę
z odpowiedzialnymi Kościoła na wszystkich szczeblach.
2.
Rozpoczęcie działalności WKC w parafii,
organizowanie spotkań, adoracji Najświętszego Sakramentu, tworzenie Grup i
wszelkie działania w imieniu Wspólnoty na terenie parafii mogą odbywać się w porozumieniu
i za zgodą Księdza Proboszcza.
3.
Dopóki nie powstaną struktury WKC w
parafii, inicjator najpierw znajduje chętnych do stworzenia grupy, staje się osobą pierwszego kontaktu, nawiązuje
kontakt z animatorami diecezjalnymi, Radą Podregionu, bądź Radą Krajową WKC poprzez udział w skupieniach dla
wszystkich i rozmowy indywidualne.
4.
Dopóki nie ma zgody Księdza Proboszcza na
stworzenie grupy WKC w parafii, osoby zapisane do Wspólnoty podlegają indywidualnej
przynależności do WKC lub mogą
uczestniczyć w grupie w innej parafii.
5.
Kontakt inicjatorów Grupy WKC w parafii z odpowiedzialnymi Wspólnoty jest
konieczny do poznania oraz pogłębienia
natury i duchowości Wspólnoty.
6.
Animatorzy diecezjalni pomagają
stworzyć struktury WKC i proszą Księdza Proboszcza o ustanowienie Księdza Opiekuna
dla nowo powstającej Wspólnoty w parafii.
§ 7
Przyjmowanie nowych członków do Wspólnoty Krwi Chrystusa
Przyjmowanie nowych członków do Wspólnoty Krwi Chrystusa
1. Osoby zainteresowane
wstąpieniem do Wspólnoty są kierowane do animatora parafialnego lub
diecezjalnego.
2. Animator grupy, w której
spotkaniach uczestniczy kandydat, przekazuje opinię o kandydacie animatorowi
diecezjalnemu w osobistej rozmowie.
3. Animator diecezjalny
odpowiedzialny jest za dopełnienie
formalności związanych ze wstąpieniem kandydata do WKC, tzn. za pisemne
zgłoszenie do Rady Podregionu, aby wpisać nowego członka do kartoteki
Podregionu .
4. Po odbyciu formacji wstępnej kandydat uczestniczy w
skupieniu lub rekolekcjach w Domu Misyjnym, w czasie których wstępuje do WKC.
Przyjęcie kandydata do WKC może wyjątkowo odbyć się również w czasie skupienia
w parafii, w obecności Moderatora Podregionu bądź delegowanego Misjonarza Krwi
Chrystusa.
5. Podczas Mszy św. lub nabożeństwa kandydat odczytuje
przygotowany przez siebie „Listdo Pana Jezusa” zawierający w sobie trzy elementy: „ dziękuję za…”, „przepraszam…”, „proszę…” oraz prośbę o przyjęcie do Wspólnoty Krwi Chrystusa.
6. Moderator WKC lub prowadzący Mszę świętą lub nabożeństwo
Misjonarz Krwi Chrystusa przyjmuje
prośbę kandydata, przekazując w zamian znak Wspólnoty oraz dokument
stwierdzający przynależność do WKC.
7. W sytuacji wyjątkowej
np. choroby i na prośbę zainteresowanego przyjęcia dokonuje Misjonarz Krwi Chrystusa
indywidualnie lub upoważnia animatora
albo ks. Opiekuna WKC. Animator
diecezjalny może również reprezentować osobę chorą i prosić o przyjęcie do WKC w jej imieniu.
Rozdział V
Animatorzy Wspólnoty Krwi Chrystusa
Animatorzy Wspólnoty Krwi Chrystusa
§ 8
Zadania i posługi animatorów
Zadania i posługi animatorów
- Na każdym szczeblu struktury organizacyjnej Wspólnoty
Krwi Chrystusa odpowiedzialni we Wspólnocie animatorzy tworzą Rady WKC. Na szczeblu krajowym i podregionu
– wraz z Moderatorami WKC (Misjonarzami CPPS).
- W skład Rady Parafialnej,
Diecezjalnej, Podregionu i Krajowej Wspólnoty Krwi Chrystusa wchodzi dwoje
animatorów, którzy dbają o zgodę i dobrą wzajemną współpracę.
- W Radzie na każdym szczeblu jeden z animatorów zajmuje
się m.in. sekretariatem, prowadząc kartotekę, a drugi ekonomią. Jeżeli zachodzi potrzeba, można
powołać sekretarza lub/i skarbnika
spoza Rady.
- Ewidencja członków (kartoteki) prowadzona jest w formie
pisemnej i elektronicznej. Sekretarz rady dba o przekazywanie na bieżąco
danych o zmarłych i nowo przyjętych członkach WKC do Rady wyższego
szczebla.
- Wskazane jest powołanie kronikarza i prowadzenie
kroniki WKC w parafii i diecezji.
Kronikarzem nie musi być animator, ale on dba o dostarczanie materiałów i
wiadomości do zapisania w kronice.
- Aby zbudować jedność we Wspólnocie członkowie zobowiązani
są do wzajemnych kontaktów i współpracy z animatorami, uzgadniając
wspólnie wszelkie inicjatywy organizowane w imieniu WKC na terenie parafii
czy diecezji.
- Uczestnictwo w skupieniach i rekolekcjach członkowiezgłaszają poprzez
animatorów parafialnych lub bezpośrednio
animatorom diecezjalnym,
którzy odpowiadają za kontakt z Domem Misyjnym, chyba że organizatorzy
zalecili inną/bezpośrednią formę zgłoszeń na rekolekcje.
§ 9
Odpowiedzialność za formację członków
Odpowiedzialność za formację członków
1.
Animator
jest pomostem miedzy Moderatorem WKC, a członkami Wspólnoty oraz pomiędzy Parafią i członkami WKC.
2. Animator każdego
szczebla dba o rozwój Wspólnoty m. in.:
a) troszcząc się o formację
członków, poprzez prowadzenie spotkań i przekazywanie tematów formacyjnych
b) odwiedzając grupy w parafii
czy diecezji
c) zachęcając do udziału w
skupieniach i rekolekcjach
d) zachęcając członków,
którzy nie należą do grupy, aby decydowali się na czynne uczestnictwo w życiu
WKC, tj. udział w spotkaniach w grupie.
3. Animator dbając o
formację innych, spełnia też ważną służbę przez przykład swojego życia.
4. Ze względów formacyjnych
animator diecezjalny może tworzyć grupy międzyparafialne ( składające się
z osób różnych parafii).
5. Animator zobowiązany
jest do uczestnictwa w spotkaniach formacyjnych organizowanych przez Radę
Podregionu WKC (SRP§26).
6. Animator dba o łączność
z członkami grup, którzy z racji wieku czy choroby nie mogą uczestniczyć w
cotygodniowych spotkaniach grupy, odwiedzając ich lub organizując odwiedziny
przez innych członków grup - z okazji świąt, imienin, jubileuszy, czy
zwyczajnie aby razem się pomodlić, porozmawiać, przekazać wyrazy pamięci.
7. Animatorzy szczególnie diecezjalni
i podregionów we współpracy z Moderatorami WKC rozeznają na modlitwie i zabiegają o
rozszerzanie WKC
w parafiach, gdzie jest jej brak.
w parafiach, gdzie jest jej brak.
8.
Animatorzy
diecezjalni pomagają osobom pierwszego
kontaktu w tworzeniu WKC w nowym miejscu przez wsparcie i organizację
wszelkiego rodzaju spotkań.
§ 10
Kadencja animatorów
Kadencja animatorów
- Okres kadencji animatorów trwa 3
lata.
- W roku wyborczym wiosną odbywają się wybory animatorów
krajowych, w podregionach i diecezjach zmian dokonuje się jesienią - na
początku roku formacyjnego, a w parafiach - do końca roku kalendarzowego.
- W przypadku powstania wakatu w Radzie, wyboru
animatorów krajowych dokonuje się na najbliższym Zebraniu, natomiast
animatorów podregionu, diecezjalnych i parafialnych uzupełnia się przez
nominację w miarę możliwości w bieżącym roku.
- Dla zachowania kadencyjności zaleca się animatorom,
troskę o to, aby mieć swoich następców.
§ 11
Wybory animatorów krajowych
Wybory animatorów krajowych
- Kandydatami na Animatorów Krajowych są:
a) animatorzy mający uprawnienia do Zebrania Krajowego: krajowi,
podregionów i diecezjalni
b) kandydaci Podregionów - osoby spoza
grona aktualnych animatorów, wybrani i nominowani przez Radę Podregionu i
animatorów diecezjalnych.
§ 12
Ustanawianie animatorów podregionu, diecezji i parafii
Ustanawianie animatorów podregionu, diecezji i parafii
- Animatorzy Podregionu są mianowani zazwyczaj spośród
animatorów diecezjalnych przez Moderatora Podregionu.
- Animatorzy Diecezjalni są mianowani zazwyczaj spośród
animatorów parafialnych przez Radę Podregionu.
- Animatorzy parafialni mogą być
ustanawiani przez:
a) mianowanie przez animatorów diecezjalnych i zatwierdzenie
przez Radę Podregionu WKC
b) wybory przez członków parafialnej WKC w obecności animatora
diecezjalnego i zatwierdzenie tego
wyboru przez Radę Podregionu
c) mianowanie przez Moderatora Podregionu.
- Niedopuszczalna jest sytuacja, gdy ktoś sam „mianuje
się” animatorem WKC w parafii i
prowadzi grupę, adoracje czy inne spotkania według własnych pomysłów, nie
nawiązując kontaktów z animatorami diecezjalnymi czy Radą Podregionu.
- Osoba Pierwszego Kontaktu.
a) Dopuszcza się, aby w miejscu,
gdzie nie było Wspólnoty, w nowopowstającej Grupie WKC, była wybrana osoba
odpowiedzialna za kontakt z animatorami WKC i Radą Podregionu – tzw. Osoba Pierwszego Kontaktu.
b) Zadania osoby pierwszego
kontaktu są zbieżne z zadaniami animatora grupy.
c) Spełnia je do czasu
powstania struktur WKC w parafii.
d) Za formację
osoby pierwszego kontaktu odpowiada Rada Diecezjalna.
e) Formacja osoby
pierwszego kontaktu zaczyna się niezwłocznie po jej wyborze i przebiega według zasad stosowanych dla
kandydatów do Wspólnoty.
Rozdział VI
Formacja w WKC
§ 13
Główne tematy formacyjne
Główne tematy formacyjne
1. Formacja w WKC dzieli
się na początkową i ciągłą. Według charyzmatu WKC formacja
powinna zawierać treści formacji
ludzkiej, duchowej, wspólnotowej i apostolskiej ujęte w „Programie
Formacyjnym WKC”.
2. Główny temat na dany
rok formacyjny jest ustalany przez Radę
Krajową i Rady Podregionów WKC.
3. Temat składa się z
tematów szczegółowych, przeznaczonych na każdy miesiąc roku formacyjnego, a za
opracowanie tematów odpowiada Rada Krajowa z Radami Podregionów.
§ 14
Etapy formacji
Etapy formacji
1.
Formacja wstępna
kandydatów
a) Formacja wstępna
kandydata do WKC jest to okres, w którym kandydat poznaje i nabywa podstawową
wiedzę o naturze i duchowości Wspólnoty.
b) Kandydat jest zaproszony
i wprowadzony w parafii do Grupy Krwi Chrystusa, gdzie uczestniczy w
cotygodniowych spotkaniach z rozważaniem Pisma Świętego. Kandydat powinien być
otoczony opieką i wsparciem przez osobę, która wprowadza go do WKC lub przez
animatora grupy.
c) Kandydat poznaje bliżej
duchowość Krwi Chrystusa, o ile to możliwe również poprzez:
1)
uczestnictwo w spotkaniach WKC w parafii
2)
udział w skupieniach
3)
przyjazd do Domu Misyjnego
4)
uczestnictwo w odpustach, czuwaniu nocnym
5)
poznanie i czytanie literatury wydawnictwa
Misjonarzy Krwi Chrystusa.
d)
Animator
diecezjalny jest odpowiedzialny za formację kandydatów, tj.:
1) organizuje spotkania z kandydatami
2) przekazuje im podstawowe tematy formacyjne, zapoznaje ich z
naturą i duchowością WKC
3) zgłasza do Rady
Podregionu gotowość kandydata do wstąpienia, ustalając termin i miejsce tego
wstąpienia.
e) Kandydat powinien
zakończyć formację podstawową i zadeklarować wstąpienie do WKC w ciągu jednego roku. Nie może przedłużać czasu
przygotowań w nieskończoność i uczestniczyć w spotkaniach grupy jako sympatyk.
2.Formacja ciągła ( stała)
a) Każdy
członek Wspólnoty dba indywidualnie
o stałą formację osobistą i rozwój
duchowy.
b)
Formację w duchowości Krwi Chrystusa członkowie
otrzymują odbywając:
1)
spotkania wyznaczone Statutem w grupie, w parafii
czy diecezji,
2)
dni skupienia dla wszystkich,
3)
dni skupienia dla animatorów,
4)
rekolekcje w duchowości Krwi Chrystusa.
c)
Dni
skupienia i rekolekcje odbywają się zazwyczaj w Domu Misyjnym Podregionu, mogą
być również organizowane przez WKC w parafii z udziałem Moderatora Podregionu.
d)
Animatorzy
diecezjalni i podregionów odbywają obowiązkowo raz w roku rekolekcje organizowane dla nich przez Radę Krajową WKC
lub w wyjątkowych sytuacjach - inne rekolekcje w dowolnym terminie.
e)
Animatorzy
diecezjalni i parafialni zobowiązani są uczestniczyć w skupieniach w Domu Misyjnym
Podregionu.
f)
Po
rozpoznaniu potrzeb, Rady Podregionów mogą organizować warsztaty lub kursy
tematyczne dla animatorów i członków WKC.
g)
Osoby
obłożnie chore czy w podeszłym wieku, poprzez ofiarę modlitwy i cierpienia, mają szczególny udział w misji Wspólnoty Krwi
Chrystusa i Zgromadzenia Misjonarzy Krwi Chrystusa.
§ 15
Metody formacji członków we Wspólnocie Krwi Chrystusa
Metody formacji członków we Wspólnocie Krwi Chrystusa
1.
Animatorzy diecezjalni uczestnicząc w spotkaniach
formacyjnych dla animatorów w Domu Misyjnym Podregionu, zapoznają się
szczegółowo z tematem formacyjnym.
2. Temat formacyjny animatorzy diecezjalni przekazują animatorom parafialnym na spotkaniu diecezjalnym, a ci z kolei, na miesięcznym
spotkaniu w parafii przekazują go
pozostałym członkom Wspólnoty.
3. Temat formacyjny powinien być
przekazywany z podkreśleniem ważnych treści, w formie prelekcji. Można
uatrakcyjniać formy i sposoby przekazywania tematu formacyjnego, np. przy
pomocy środków audiowizualnych.
4. Temat
formacyjny może być przekazywany przez kilka osób – każdy przekazuje część przygotowaną uprzednio przez siebie.
5. Każdy
uczestnik spotkania może odnieść się do treści tematu formacyjnego, animator
może zainicjować dyskusję na omawiany temat, odnoszącą się do realizacji
omawianych treści w życiu codziennym - jeżeli takich pytań nie ma w temacie
formacyjnym.
§ 16
Obowiązki członków Wspólnoty Krwi Chrystusa
Obowiązki członków Wspólnoty Krwi Chrystusa
1. Do podstawowych
obowiązków członka należy m. in.:
a) zapoznanie się ze
Statutem oraz Regulaminem Wspólnoty Krwi
Chrystusa Regionu Polskiego i przestrzeganie zawartych w nich przepisów
b) rzetelne i efektywne
wykonywanie swoich obowiązków
c) przestrzeganie
systematyczności uczestniczenia w spotkaniach Wspólnoty
d) dochowanie tajemnicy dotyczącej
wysłuchanych świadectw podczas spotkania
w grupie
e) dbanie o własny rozwój
duchowy oraz szerzenie duchowości Krwi
Chrystusa
f) dbanie o właściwe
relacje we Wspólnocie, a także w otoczeniu poza nią.
2. Członkowie pomagają
sobie wzajemnie przez dobra duchowe i materialne.
3. Podstawową
wartością życia we Wspólnocie jest przede wszystkim wzajemne wsparcie.
4. Wzajemna pomoc wewnątrz
grupy jest najlepszym fundamentem do niesienia pomocy potrzebującym poza grupą.
Rozdział
VII
Spotkania modlitewne i formacyjne
we Wspólnocie Krwi Chrystusa
Spotkania modlitewne i formacyjne
we Wspólnocie Krwi Chrystusa
§ 17
Miesięczne spotkanie formacyjne w diecezji
Miesięczne spotkanie formacyjne w diecezji
- Spotkanie formacyjne w diecezji dla animatorów parafialnych i osób pierwszego
kontaktu z parafii organizowane jest raz
w miesiącu, poza miesiącami wakacyjnymi (co nie jest obligatoryjne).
- Spotkania formacyjne w diecezji powinny odbywać się w
uzgodnionym wspólnie stałym miejscu i terminie.
- W sytuacji gdy animator parafialny nie może
uczestniczyć w spotkaniu diecezjalnym, winien wyznaczyć w zastępstwie
animatora grupy lub innego członka WKC do udziału w spotkaniu.
- Odpowiedzialni za organizację i prowadzenie spotkania
są animatorzy diecezjalni.
- Główne elementy spotkania diecezjalnego:
a) Msza Święta lub adoracja Najświętszego Sakramentu,
b) Modlitwa na rozpoczęcie,
c) Przekazanie tematu formacyjnego,
d) Możliwość dzielenia się świadectwami i doświadczeniami,
e) Sprawy organizacyjne, ekonomiczne,
f) Agapa braterska
g) Planowanie i koordynacja apostolstwa w diecezji, w
parafiach,
h) Modlitwa na zakończenie.
§ 18
Miesięczne spotkanie dla wszystkich członków w parafii
Miesięczne spotkanie dla wszystkich członków w parafii
1. Miesięczne spotkania parafialne
dla wszystkich odbywają się raz w
miesiącu, w stałym terminie i miejscu.
2. W spotkaniu w parafii biorą udział wszyscy członkowie
parafialnej WKC oraz kandydaci.
3. W spotkaniu mogą brać udział osoby zaproszone, nie będące
członkami WKC lecz zainteresowane duchowością
i działalnością Wspólnoty Krwi Chrystusa.
4. Comiesięczne spotkania parafialne odbywają się z udziałem
Księdza Opiekuna WKC w parafii, jeśli taki jest ustanowiony.
5. Odpowiedzialni za organizację i prowadzenie spotkania są animatorzy parafialni. Animatorzy grup
są zobowiązani do uczestnictwa w spotkaniu.
6. Elementy spotkania jak w spotkaniu diecezjalnym dostosowuje
się do warunków i możliwości w parafii.
§ 19
Tygodniowe spotkanie w grupie
Tygodniowe spotkanie w grupie
1. Cotygodniowe spotkanie w Grupie Krwi Chrystusa może odbywać
się w sali parafialnej lub w domu jednego z członków grupy, w ustalonym
wspólnie dniu i godzinie. Czasu trwania spotkania - ok. 1,5 godziny – nie
należy zbytnio przedłużać.
2. Spotkanie w grupie prowadzi animator grupy lub
osoba wyznaczona przez niego.
3. Według tradycji WKC na początku spotkania grupy jest wymiana doświadczeń
a potem rozważanie Słowa Bożego. Kolejność może być zmieniona.
§ 20
Elementy spotkania w grupie
Elementy spotkania w grupie
Część I - Rozważanie Słowa Bożego
1. Warunkiem szczerej,
owocnej i miłej Bogu modlitwy jest wcześniejsze wzajemne pojednanie,
wyciszenie, nastawienie serca na spotkanie z Jego Słowem.
2. Odmówienie przez
prowadzącego modlitwy do Ducha Świętego lub wspólne odśpiewanie pieśni do Ducha
Świętego. Każdy z uczestników w ciszy swojego serca otwiera się na Jego działania.
3. Głośne odczytanie przez
jednego z uczestników wcześniej wybranego fragmentu Pisma Świętego, zazwyczaj
Ewangelii (można również I lub II
czytanie) z najbliższej niedzieli, czy też z dnia spotkania. Pozostali w tym
czasie nie patrząc w tekst, wsłuchują się w treść Słowa Bożego.
4. Poszukiwanie w chwili
ciszy (bez pośpiechu) odpowiedzi na zadane w sercu pytanie: „Co Pan Bóg mówi dziś do mnie osobiścieprzez
rozważany tekst?” Poszukiwanie jest
też próbą odpowiedzi na pytania: „Na co
powinienem w swoim życiu dzisiaj zwrócić uwagę?”; „Co powinienem w swym życiu zmienić, o co prosić, za co przepraszać, za
co dziękować?” W tym czasie istnieje
możliwość indywidualnego, cichego przeczytania rozważanego fragmentu.
5. Dzielenie się osobistym
odbiorem Słowa Bożego.
a) Znakiem gotowości do
dzielenia jest zamknięte Pismo św.
b) Prowadzący dyskretnie sprawdza
gotowość uczestników spotkania i daje znak do rozpoczęcia wymiany.
c) Dzielenie odbywa się w
spontanicznej kolejności i rozpoczęte zostaje przytoczeniem treści najmocniej
przeżytego zdania/słowa.
d) Wypowiedź ma być
jednorazowa, zwięzła, sformułowana zrozumiale, bez komentarzy i odniesień do
treści wypowiadanych przez pozostałe osoby.
e) W czasie wypowiedzi
innej osoby nie komentujemy jej treści.
f) Dzielenie się odbiorem Słowa Bożego nie powinno być
wypowiadane w formie modlitwy lecz w formie informacji dla innych (np. Słowo Boże/ dany fragment dziś do mnie mówi…).
g) Wypowiedzi dokonuje się
w pierwszej osobie liczby pojedynczej – „ja”.
h) Nie komentujemy, jaka
nauka wypływa ze Słowa Bożego dla innych, ale mówimy w odniesieniu do siebie.
Nie głosimy „kazań”.
i) Na zakończenie
wypowiedzi zazwyczaj mówimy „Dziękuję”.
Część II
- Modlitwa spontaniczna
1.
Krótkie
aktualne modlitwy, wynikające z
rozważanego Słowa Bożego dotyczące
poszczególnych osób - uczestników spotkania, Wspólnoty, Kościoła, Ojczyzny
(uwielbienie, dziękczynienie, przeproszenie, prośby) wypowiadane w atmosferze
wolności i dowolnej kolejności.
2. Każdy z uczestników spotkania
ma szansę wypowiedzenia swojej modlitwy.
3. Zakończenia tej części
spotkania dokonuje prowadzący
wezwaniem: „Chwała Ojcu…”
Część III
- Wybór „Słowa Życia”.
1. Każdy
może zaproponować „Słowo Życia” z rozważanego tekstu. Może to być całe zdanie, fragment
zdania, czy też jedno słowo.
2.
Warto wspólnie zastanowić się jak można
żyć tym Słowem, do czego Ono nas zachęca, wzywa, co nam wskazuje, czego
od nas wymaga, o czym zapewnia i co nam obiecuje; aby nie było to tylko „ładne
hasło” na nadchodzący tydzień.
3.
„Słowo Życia” jest duchowym węzłem łączącym grupę
poza spotkaniem i siłą w apostolstwie.
4.
Ostateczną decyzję w wyborze „Słowa Życia”
może podjąć animator.
Część IV
- Wymiana doświadczeń.
1. Praktyka „Słowa Życia” pozwala z jednej strony
widzieć rzeczywistość „oczami Jezusa” a z drugiej dostrzegać moc Słowa Bożego w
naszym życiu.
2.
Jeżeli
poprzez „Słowo Życia” wybierane na cotygodniowym spotkaniu grupy WKC,
uczestnicy chcą, aby Bóg działał w ich życiu i dostrzegają Jego działanie, to z
radością dzielą się tym doświadczeniem z innymi.
3.
Każdy uczestnik spotkania ma możliwość dać osobiste świadectwo jak „Słowo Życia” wpłynęło na jego życie w
ostatnim czasie.
4.
Samo
doświadczenie powinno być zwięzłą wypowiedzią oraz zawierać trzy elementy:
a) problem –
sytuacja/zdarzenie
b) pomoc Boża przez moc
Słowa Życia/doświadczenie Bożej interwencji
c) owoc – skutek Bożego
działania w nas/doświadczenie przemiany wewnętrznej
5. Dzielenie się
doświadczeniem nie może być tylko sprawozdaniem jak minął tydzień, ale
dostrzeżeniem Bożej interwencji i pomocy w swoim życiu.
6. Świadectwo nie musi
zawsze dotyczyć wielkich spraw, ale także małych, codziennych, z jakich składa
się nasze życie.
7. Życie „Słowem Życia”
uczy i uwrażliwia nas na obecność Boga blisko nas, na Jego prowadzenie i
opiekę.
8. Na zakończenie swojego
doświadczenia zazwyczaj mówimy: „Błogosławiona
Krew Jezusowa!”
Część V -
Modlitwa na zakończenie spotkania.
1. Modlitwą
na zakończenie może być modlitwa do Ducha Świętego „Po czytaniu Pisma Świętego”
lub modlitwa własna prowadzącego, odnosząca się do przebiegu całego spotkania i do wybranego „Słowa Życia”.
2.
Spotkanie kończymy zazwyczaj modlitwą:
Ojcze Przedwieczny …
Matko i Królowo Krwi
Przenajdroższej – módl się za nami!
Św. Kasprze – módl się
za nami!
Św. Mario De Mattias –
módl się za nami!
Niech będzie zawsze błogosławiony i wielbiony Jezus - który nas Krwią swoją odkupił!
Niech będzie zawsze błogosławiony i wielbiony Jezus - który nas Krwią swoją odkupił!
Część VI
- Omówienie apostolstwa, spraw
bieżących, podział zadań, informacje,
ogłoszenia.
1. Uczestnicy
spotkania mają możliwość omówienia spraw dotyczących formacji i apostolstwa
WKC.
2. Uczestnicy
mogą również przedstawić swoje prośby i wyrazić swoje zdanie dotyczące
omawianych spraw lub zagadnień.
Rozdział
VIII
Formacja ekonomiczna Wspólnoty Krwi Chrystusa
Formacja ekonomiczna Wspólnoty Krwi Chrystusa
§ 21
1. Formacja WKC nie tylko
wprowadza w życie modlitewne, wspólnotowe i misyjne, ale uczy też kandydatów i członków, by żyli w coraz
większej wolności wewnętrznej i współodpowiedzialności za potrzeby Kościoła,
Wspólnoty i ludzi przeżywających różne trudności.
2. Wspólnota łączy sprawy
duchowe z troską charytatywną: modlitwę, naukę i pogłębianie wzajemnej miłości
ze zbieraniem i dzieleniem ofiar dla potrzebujących.
3.
Przeznaczenie
zebranych ofiar zobowiązuje wszystkich odpowiedzialnych na szczeblu grupy,
parafii, diecezji, podregionu, kraju do
rzetelnego i racjonalnego
dysponowania nimi.
4. Regulamin zobowiązuje
wszystkich członków i wszystkie grupy WKC w kraju, do przestrzegania zasad przy
podziale zebranych ofiar.
§ 22
Dobrowolność składek
Dobrowolność składek
1.
Miłość
chrześcijańska wyraża się w dawaniu więc konkretnym wyrazem i zaproszeniem do
materialnego dzielenia się w każdej grupie jest tak zwana
„ puszka”.
„ puszka”.
2.
Ofiary
składane do puszek mają być całkowicie
dobrowolne i dyskretne -
” niech nie wie lewa twoja ręka, co czyni prawa” (Mt6,3).
” niech nie wie lewa twoja ręka, co czyni prawa” (Mt6,3).
§ 23
Zasady podziału zbieranych ofiar
Zasady podziału zbieranych ofiar
1. Skarbnik grupy Wspólnoty
Krwi Chrystusa regularnie przekazuje
w całości ofiary grupy do skarbnika parafialnego.
w całości ofiary grupy do skarbnika parafialnego.
2. Skarbnik parafialny
przekazuje:
a) 2/3 tej sumy skarbnikowi
diecezjalnemu (używając oficjalnego druku).
b) 1/3 pozostawia na potrzeby formacyjne, charytatywne i
sekretariat Wspólnoty w parafii.
Jeżeli ta suma nie jest
potrzebna w parafii, powinna być przekazana bezpośrednio na cele dzieła charytatywnego
(np. Hospicjum) własnego podregionu.
3. Skarbnik diecezjalny Wspólnoty Krwi Chrystusa:
a) 2/3 otrzymanych ofiar przekazuje do skarbnika podregionu
(używając oficjalnego druku).
b) 1/3 otrzymanych ofiar z grup parafialnych i ewentualnie z
innych źródeł używa na potrzeby WKC w diecezji (rozwój nowych grup, wyjazdy
formacyjno-misyjne, sekretariat diecezjalny itp.).
4. Skarbnik podregionu Wspólnoty
Krwi Chrystusa(używając oficjalnego druku) dzieli otrzymaną sumę na 3 części przeznaczając je na różne
cele:
a) pierwsza na dzieło
charytatywne Wspólnoty tj. na wspieranie Hospicjum Santa Galla.
b) druga dla Rady Krajowej
WKC.
c) trzecia na
formacyjno-misyjne i organizacyjne potrzeby rozwoju Podregionu.
5. Skarbnik krajowy Wspólnoty
Krwi Chrystusa troszczy się o prawidłowe funkcjonowanie i rozliczanie
środków finansowych w całym kraju, a szczególnie w podregionach.
6. Ofiary, które otrzymuje
skarbnik krajowy, używa za zgodą Rady
Krajowej na potrzeby Sekretariatu Krajowego, formacji i podróży Rady Krajowej
oraz na cele misyjne.
Rozdział IX
Postanowienia końcowe
Postanowienia końcowe
§ 24
1. Niniejszy Regulamin,
jako akt wykonawczy do Statutu Regionalnego WKC oraz Statutu Generalnego należy
tłumaczyć i rozumieć w duchu tych dokumentów.
2. Powyższe przepisy mają
służyć rozwojowi życia wewnętrznego i pogłębieniu relacji członków WKC z
Bogiem, między sobą i z innymi członkami Kościoła.
3. Od wszystkich decyzji i
postanowień podjętych na podstawie niniejszego Regulaminu przysługuje prawo
odwołania do Rady Krajowej Wspólnoty Krwi Chrystusa oraz wniesienie sprawy do
rozpatrzenia przez Zebranie Krajowe.
4. Regulamin wchodzi w
życie z dniem zatwierdzenia.
5. Regulamin został
zatwierdzony przez Zebranie Krajowe ad experimentum dnia 6 maja 2017 r. do daty następnego Zebrania WKC.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz