Temat formacyjny[1]
– wrzesień 2014 r.
„Dziękczynienie za
odkupienie i zbawienie w Jezusie Chrystusie”
1. Wyjaśnienie pojęć - co to znaczy dziękować,
odkupienie, zbawienie?
W Biblii dziękczynienie związane jest często
z uwielbieniem. Następstwem dziękczynienia jest uwielbienie. Różnica jest
zasadnicza. Modlitwa uwielbienia ma za podmiot Boga to kim On jest, natomiast
modlitwa dziękczynna ma za podmiot Boga i to co On czyni. Wielbimy Boga samego,
podczas gdy dziękujemy za …. .
W Piśmie
Św. dziękczynienie ukazane jest jako
odnajdywanie radości (Ps. 33,1-3. 21),
uwielbienia, wysławiania (Ezd.3,11;
Ps.69,31) i wychwalania Boga. Jest publicznym opowiadaniem o czynach Boga. W
tekstach dziękczynnych Pisma Św. Znajdują się wzmianki o zgromadzeniu ludów by
dziękować Bogu za łaski otrzymane od niego.
Podobnie jak
w modlitwie prośby, każde wydarzenie, każda potrzeba może stać się przedmiotem
dziękczynienia. Listy św. Pawła często zaczynają się i kończą dziękczynieniem i
zawsze jest w nich obecny Jezus Chrystus. „W każdym położeniu dziękujcie, taka
jest bowiem wola Boża w Jezusie Chrystusie względem Was ( 1 Tes.5,18).
„Trwajcie gorliwie na modlitwie, czuwając na niej wśród dziękczynienia” (Kol.
4,2).
Według Katechizmu Kościoła
Katolickiego – 2637
Dziękczynienie jest cechą charakterystyczną modlitwy
Kościoła, który celebrując Eucharystię
ukazuje się i staje bardziej tym, czym jest istotnie. W dziele zbawienia Chrystus wyzwala stworzenie od grzechu i od śmierci, aby je na nowo poświęcić i zwrócić Ojcu na Jego chwałę. „Dziękczynienie członków Ciała uczestniczy w dziękczynieniu ich Głowy” – KKK 2638.
ukazuje się i staje bardziej tym, czym jest istotnie. W dziele zbawienia Chrystus wyzwala stworzenie od grzechu i od śmierci, aby je na nowo poświęcić i zwrócić Ojcu na Jego chwałę. „Dziękczynienie członków Ciała uczestniczy w dziękczynieniu ich Głowy” – KKK 2638.
Dziękczynienie idzie w parze z
objawieniem, które rozwija się przez dwadzieścia stuleci, po to by osiągnąć
swoją pełnię w osobie Chrystusa, przynoszącego objawienie poprzez słowa, czyny,
swoje cierpienie i śmierć dając odkupienie grzesznikom.
Znaczenie słownikowe słowa
dziękczynienie.
W Słowniku Teologii
Biblijnej (praca zbiorowa, Pallottinum, Poznań,1990) dziękczynienie jest
przedstawione jako dar Boga, dar darmo dany, ogromny, ofiarowany bez
konieczności zwracania. Jest to odpowiedź na łaskę daną od Boga.
Dziękczynienie szczególnie dostrzegamy w
Psalmach (Ps. 30; 40; 116;124) jako reakcję ludu na hojność Boga wobec nich.
Według Słownika Języka
Polskiego PWN pod red. Prof. dr hab. Mieczysława Szymczaka - dziękczynienie to
podziękowanie, wyrazy wdzięczności, wyrażanie i składanie dziękczynienia.
Dziękczynny – wyrażający podziękowanie, wdzięczność.
Przykłady –
modlitwa, ofiara dziękczynna, dziękczynny list, serdeczne, stokrotne, gorące
dzięki, dzięki za wszystko, składać dzięki Bogu - zwroty używane na oznaczenie
lub podkreślenie pomyślnej sytuacji.
Pojęcie „odkupienie”
(Słownik Teologii Biblijnej) z greckiego lytrosis
albo apolytrosis znaczy uwolnienie,
wykupienie. Bóg swoją mocą ocala, uwalnia lud Izraela wyprowadzając go z niewoli
egipskiej (Ks. Wj. 12,27; 14, 13; por. Iż. 63,9) i poświęca swego Syna
Jezusa Chrystusa, który swą ofiarą osobistą i dobrowolną „wykupił nas od
wszelkiej nieprawości i oczyścił sobie wybrany na własność lud.
Przez swoją
śmierć Jezus odkupił nasze grzechy dając ludziom obietnicę zbawienia. Idea zbawienia (gr. sodzo) oznacza być ocalonym, uwolnionym od niebezpieczeństwa, które
mogło grozić całkowitą zagładą. Akt ocalenia staje się opieką, wyzwoleniem, wykupem,
uleczeniem i zbawieniem, życiem, zwycięstwem nad zagładą.
2. Wymiar dziękczynienia.
Chrześcijanie
zaproszeni są do dziękczynienia:
- Ef.5,19,20; Filip. 4,5-6; kol.3,17;Kol. 4,2; 2
Tes.2,13; 1 Tes.2,13;
- 1 Tes.5,18
– “W każdym położeniu dziękujcie, taka jest bowiem wola Boża w Jezusie
Chrystusie względem was”.
- 1 Tym.2,1;
1 Tym. 4,3-4.
2.1 Rola modlitwy dziękczynnej.
Słowo Boże wzywa do stałego dziękczynienia, to ma być postawa życia chrześcijańskiego
-trwanie w dziękczynieniu. Prośba z dziękczynieniem skierowana do Boga to jej
spełnienie, to wyraz wiary, ćwiczenie wiary, nauka wiary. Dziękczynienie
poprzez Eucharystię jest w centrum życia chrześcijańskiego. Modlitwa
dziękczynna uczy nas otwierać oczy na wszystko co Bóg uczynił i czyni w historii
ludzkości. Mamy dziękować za wszystko (1 Tes. 5,18):
- za dary,
łaski, powodzenie, spełnienie próśb, oczekiwań, za wszystko co radosne:
- za rzeczy
nieprzewidziane, cierpienia, choroby, niesympatycznych ludzi;
- za
wszystko co odczytujemy jako zgodne z wolą Bożą.
Dziękczynienie jest siłą, „zbroją ducha” , zwycięstwem,
pokonaniem nieprzyjaciół. Bóg do którego się zwracamy jest miłością i kocha nas
zawsze, nie tylko wtedy gdy wszystko się udaje, jest dobrze, szczęśliwie, ale
także gdy według naszego rozumienia jest źle. Jeżeli „za wszystko dziękujemy
Bogu to On „współdziała we wszystkim dla naszego dobra (Rz. 8,28).
Dziękczynienie to zawsze ćwiczenie naszej wiary, umacnianie się w wierze, która
prowadzi do Ojca Nieba. W Piśmie św. czytamy „niebo będzie pełne
dziękczynienia” ( Ap. 4,9; 11,17; Ap. 7,12). Jezusowe cuda, rozmnożenie chleba,
wskrzeszenia, przeistoczenie eucharystyczne dokonywane są przez dziękczynienie.
2.2 Dziękczynienie
chrześcijańskie jest eucharystią, a
jego wyrazem najpełniejszym jest eucharystia sakramentalna, czyli
dziękczynienie Pańskie, ofiara, którą Jezus złożył ze swego życia oddając je
Ojcu „dla uświęcenia swoich” (J. 17,19). Podczas Ostatniej Wieczerzy,
a później na krzyżu, Jezus ujawnił
to, co nadawało kierunek Jego całemu życiu i śmierci: dziękczynienie złożone z
Jego synowskiego serca będące hołdem uwielbienia swego Ojca. Całe życie Jezusa było nieustannym składaniem
dziękczynienia, zawsze zmierzającym do tego, by nakłonić ludzi do wiary i do
współskładania z Chrystusem dziękczynienia Bogu (J. 11,42). W chrześcijańskim
dziękczynieniu, w każdej modlitwie Chrystus jest jedynym wzorem i jedynym
pośrednikiem wobec Boga. Życie chrześcijanina według Św. Pawła polega na
łączeniu ustawicznym prośby i dziękczynienia (1 Tes. 3,9 n; 5,17 n; Rz. 1,8 n
n).
3. Przedmiotami dziękczynienia są Królestwo Boże, głoszenie Ewangelii,
tajemnica Chrystusa, owoce odkupienia, które ma w swym posiadaniu Kościół (Ef.
1,3-14) i życie wieczne będące czystym uwielbieniem Boga.
Człowiek
poprzez wolność jaką ma w sobie , może sam siebie doskonalić poprzez dobre
czyny, postępowanie zgodne z wolą Boga. Przykładem dla człowieka jest Jezus
Chrystus. Uchwały Soboru watykańskiego II mówią „ Wszyscy potrzebują Chrystusa
jako przykładu, nauczyciela, zbawiciela, ożywiciela” (Dekret o działalności
misyjnej Kościoła ).
Rozważanie:
Czy Chrystus jest moim wzorem postępowania w dziękczynieniu?
Chrystus jest odkupicielem świata i
człowieka, zawiera Nowe Przymierze między Bogiem a człowiekiem.
3.1 Odkupienie w
Nowym Testamencie ma charakter duchowy – wyzwolenie od grzechu, mocy złego,
złej woli, upadku duchowego, władzy ciemności. Odkupienie jest ofiarą
Chrystusa, który przez swoją śmierć przemienił świat i człowieka.
Rozważanie :
Za co dziękuję Jezusowi jako odkupicielowi?
Św.
Katarzyna ze Sieny mówi, że człowiek może stać się wolnym od
nieuporządkowanej miłości w samym sobie, by żyć według woli Bożej, poprzez
postawę pokory, która prowadzi do wyzwolenia, odkupienia i do zbawienia.
Odkupienie nasze dokonuje się poprzez Światło Prawdy pod którego wpływem się
znajdujemy, które ma swoje źródło w męce Syna Bożego. Jego męka, krew przelana
za nas na krzyżu niszczy w nas miłość własną i rodzi miłość Bożą. Ona daje nam
wolność, wyzwala od kłamstw, zmysłowości i od śmierci wiekuistej” ( M.
Pachucki, Św. Katarzyna ze Sieny, Życie-Pisma-Czyny, Lwów 1932).
I za to winniśmy dziękować Jezusowi. Droga do naszego odkupienia wiedzie przez osobiste
zaangażowanie. Człowiek musi pragnąć, chcieć być odkupionym od wielorakich
swoich duchowych i fizycznych cierpień i ograniczeń.
Św.
Kasper pisze w swoich pismach duchowych: „W trybunale wiecznego,
najsprawiedliwszego Boga rozgrywa się wielki proces: proces niezmiernie ważny
dla każdego z nas, w którym chodzi o nasze życie wieczne lub wieczyste itd.
Nasz dobry Adwokat, Jezus Chrystus przedstawia na naszą korzyść przed
Wiekuistym Ojcem swoje utrudzone życie, swoją śmierć, swoją Krew; ale to
wszystko nie wystarcza: potrzeba naszego Dzieła. Tylko tego dzieła brakuje,
tylko ono jest ważne itd., w tym dziele ja działam jako pełnomocnik Jezusa
Chrystusa, który wykupił was za tak drogą cenę i chce, byście ocaleli itd.
Obsecramus pro Christo: reconciliamini Deo[2]”(Sp.
I, n 80-1, 464-465).
Św. Kasper mówi, że do pełności Odkupienia, które
dokonało się w Jezusie potrzeba jeszcze naszego udziału( „naszego Dzieła”, w
którym działam jako „pełnomocnik Jezusa Chrystusa”, jako dopełnia braki jego
udręk i uczestniczy w jego radości zmartwychwstania.
3.2 Dziękczynienie za Zbawienie:
Zbawienie jest darem Boga, jest to
pewność fundamentalna- podstawowa. Bóg
chce by ludzie zostali zbawieni dlatego
posłał swego Syna jako Zbawiciela świata.
Przez swoją śmierć i zmartwychwstanie Chrystus stał się dla nas Źródłem
Zbawienia wiecznego” (Hbr. 5,9).
Warunkiem zbawienia jest wiara w
Jezusa ( Dz. 16,30 n; por. Mk. 16,16) oraz wzywanie jego imienia. Chrześcijanin
powinien być wierny słowu Bożemu,
powinien karmić swoją wiarę znajomością Pisma Świętego, starać się o to by
wiara owocowała dobrymi uczynkami, powinien zabiegać o swoje zbawienie. ( Jk
1,21; Jk. 2,14; 2 Tym. 3,15; Flp. 2,12).
Chociaż już staliśmy się dziedzicami
zbawienia (Hbr. 1,14) to jednak jesteśmy jeszcze zbawieni tylko w „nadziei”(Rz.
8,24) Bóg zachowuje nas nadal do pełnego zbawienia, które będzie objawione
dopiero przy końcu czasów ( 1 P. 1,5).
Św. Katarzyna ze Sieny pisała, że zbawienie jest szczęśliwością, oznaczającą dążenie
do Boga przez odkupienie, które dało możliwość „wstępowania po stopniach
krzyża” do zjednoczenia z Bogiem.
Najbardziej
odpowiednim dla nas na dzisiejsze czasy faktem zbawczym jest Tajemnica
Eucharystii, w której dokonuje się nasze odkupienie i Bóg ukazuje swoje
miłosierdzie względem człowieka i ludzkości.
Św. Kasper mówi o zbawieniu: „Jezus przelał Krew, by nas zbawić, a wam żal wylać jedną
łzę, płakać u stóp Krzyża, uświęcić się przez pokutę? Dzięki litości serdecznej Boga naszego nawróćcie
się. Nawróćcie się z całego serca waszego”(Sp.III,1824,n.287,159-160).
Mówi o skarbie w glinianych
naczyniach. Gliniane naczynie to nasze ciało. Nie możemy z niego wyrzucać
skarbu przez grzech. Tym skarbem jest zbawienie duszy. „Lecz, by zbawić duszę,
należy posiadać miłość Boga tak wielką w działaniach i dbać o nią
zazdrośnie”(Sp. I, n.32, 107-109).
4.Jak możemy za to dziękować? (Praca w grupach). Odpowiadamy na pytanie. Jak konkretnie mogę dziękować za
Chrystusowe Odkupienie i Zbawienie?
Na Bożą inicjatywę zbawienia
powinniśmy odpowiedzieć konkretnie. Św. Kasper pisze:” Och Panie, któż Cię nie
pokocha? Kto nie spali się z miłości do Ciebie? Twoje Rany, Twoja Krew,
Ciernie, Krzyż, Boska Krew w szczególności, powtarzam wylana do ostatniej
kropli, ach jakże potężnym głosem woła do mojego biednego serca”(Sp.
III,n.317,234).
Otóż bezpośrednią konsekwencją
„otwarcia się” człowieka na dar Chrystusa - Odkupiciela w Eucharystii jak
pisała Św. Katarzyna „jest „otwarcie się” na bliźniego, dążenie do zjednoczenia
z drugim człowiekiem”.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz